Show simple item record

dc.contributor.advisorSilvennoinen, Johanna
dc.contributor.advisorKyppö, Jorma
dc.contributor.authorSuikki, Jasmin
dc.date.accessioned2019-11-25T06:29:25Z
dc.date.available2019-11-25T06:29:25Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66498
dc.description.abstractTämä tutkimus käsittelee verkkosivujen suunnittelijoiden näkemyksiä käyttäjäkokemuksesta, eli miten kokemus suunnittelijan mielestä muotoutuu ja millä tavoin tämä näkemys muokkaa verkkosivusuunnittelussa visuaalisten elementtien käyttöä. Aiempi käyttäjäkokemukseen keskittyvä tutkimus on keskittynyt pääasiassa käyttäjien näkemyksiin ja kokemuksiin suunnittelijoiden sijaan. Siksi tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, millä tavalla suunnittelijat mieltävät kokemukselle suunnittelun verkkosivujen kautta ja mitä visuaalisia elementtejä käyttämällä saavutetaan heidän mielestä haluttu lopputulos. Tutkimuksen tavoitteena on esittää suunnittelijoiden tarinankaari viitekehyksen läpi tarkasteltuna aina verkkosivujen suunnittelutyöstä alimman tason visuaalisiin elementteihin saakka. Aineiston analyysi toteutettiin narratiivien ja narratiivisen analyysin keinoin, jonka tuloksena luotiin yksi yhtenäinen tarina suunnittelijoiden näkemyksiä suunnittelutyöstä, hyvästä verkkosivusta, käyttäjäkokemuksesta, visuaalisesta käyttäjäkokemuksesta, estetiikasta ja alimman tason visuaalisista elementeistä. Tämä tutkimus osoitti, että suunnittelijat mieltävät käyttäjäkokemukselle suunnittelun verkkosivujen kautta keskittyvän pääasiassa pragmaattiseen laatuun, eli käyttäjän kykyyn suorittaa haluamansa tehtävä verkkosivulla vieraillessaan. Toisaalta visuaalisuuden ja estetiikan kautta, otettiin myös huomioon verkkosivujen hedonisen laadun merkitys ja brändikokemuksen kautta yhtenäinen kokemus palvelusta, sen kaikissa kohtaamispisteissä. Visuaaliselle kokemukselle suunniteltaessa, suunnittelijat korostivat olemassa olevan brändin ja visuaalisten suunnittelun periaatteiden, estetiikan ja verkkosivun visuaalisuuden vaikutusta ja nojasivat visuaalisessa suunnittelussa pääasiassa objektiiviseen näkökulmaan. Suunnittelijat pitivät estetiikkaa käyttäjäkokemusta määrittävänä tekijänä ja tärkeimpinä visuaalisen suunnittelun elementteinä he mainitsivat kuvat, värit ja ruudukot. Tämän tutkimuksen merkittävimpänä tuloksena on brändin vaikutus verkkosivujen visuaalisen käyttäjäkokemuksen suunnitteluun, sillä sen vaikutus mainittiin verkkosivun suunnittelun jokaisella tasolla, aina käyttäjäkokemuksen suunnittelusta alimman tason visuaalisten elementtien valintaan.fi
dc.description.abstractThis study examines web page designers impressions on user experience and more precisely how designers can design for visual experience in web page design. Focusing on which lowest level design elements are the most important when they design for visual experience. Current research has mainly focused on users impressions on user experience. Therefore, this study aims to understand designers point of view in designing web pages for user experience, visual user experience and which visual elements are the most important one’s in order to accomplish results designers are aiming for. The goal of this study is to present designers stories analyzed through theoretical framework. Data in this study was analyzed using analysis of narratives and narrative analysis. These analyses constituted one combined story of designers perception on designers work, good web page, user experience, visual user experience, aesthetics and visual elements. This study indicates that when designers design web pages for certain experiences they mainly focus on pragmatic quality, which implies users capability to accomplish task when interacting with the web page. Designers also emphasized importance of aesthetics and visuality which are often related to emotional experiences and therefore web pages hedonic quality. Results show that when designing web pages designers also design for brand experience. When designing for visual experience designers leaned on brand and visual design principles. Therefore, they have more objectivist approach in designing for visual experience. When designers are designing web pages for aesthetic experience, they mainly focus on simple and clear visual interface which is also connected to objective approach. According to designers in this study the most important visual elements are images, colors and grids. Thus the main finding in this study was the emphasized role of brand in every level on web page design. Brand was referred in every level from designing for user experience to the lowest level visual elements.en
dc.format.extent94
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othervisuaalinen käyttäjäkokemus
dc.subject.othervisuaalisen suunnittelun elementit
dc.subject.othernarratiivisuus
dc.subject.othernarratiivien analyysi
dc.subject.othernarratiivinen analyysi
dc.titleSuunnittelijoiden tarina verkkosivujen visuaalisen kokemuksen suunnittelusta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201911254989
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoWWW-sivut
dc.subject.ysosuunnittelijat
dc.subject.ysokäyttäjäkokemus
dc.subject.ysovisuaalinen suunnittelu
dc.subject.ysokäyttäjät
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysovisuaalisuus
dc.subject.ysoestetiikka
dc.subject.ysosuunnittelu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record