dc.contributor.advisor | Perkkilä, Päivi | |
dc.contributor.author | Tuppurainen, Laura | |
dc.contributor.author | Tolvanen, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2019-11-20T06:35:00Z | |
dc.date.available | 2019-11-20T06:35:00Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66427 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tehtävä oli selvittää, mitä työtapoja opettajat valitsevat ja mitkä tekijät ohjaavat työtapojen valintaa fyysisesti avoimessa oppimisympäristössä ja perinteisessä suljetussa luokkatilassa. Tutkimus on toteutettu fenomenografisella tutkimusotteella, jonka laadullinen aineisto on kerätty eläytymismenetelmällä syksyllä 2019. Tutkimuksen vastaajina oli yhteensä 26 opettajana työskentelevää henkilöä. He kirjoittivat eläytymismenetelmää hyödyntäen kaksi tuntikuvausta kahdesta erilaisesta oppimisympäristöstä. Aineisto analysoitiin fenomenografisella aineistolähtöisellä analyysillä ja analyysissä hyödynnettiin kvantifiointia.
Tutkimuksemme tuloksista selviää, että työtavoiksi valittiin suurryhmä-, yksilö-, pienryhmä- ja parityöskentelyä. Näiden valintaa ohjaaviksi tekijöiksi muodostuivat tila ja toiminnallisuus, tunnin rytmittäminen, opettajan pedagogiset ratkaisut, eriyttäminen sekä työrauha ja samanaikaisopetus. Suurryhmätyöskentelyä työtapana valitaan pääsääntöisesti eniten korostuen perinteisessä suljetussa luokkatilassa. Yksilö- ja pienryhmätyöskentelyä valitaan yhtä paljon korostuen kuitenkin fyysisesti avoimessa oppimisympäristössä. Parityöskentely saa vähiten mainintoja, korostuen perinteisessä suljetussa luokkatilassa. Työrauha painottuu perinteisessä suljetussa luokkatilassa ja samanaikaisopetus fyysisesti avoimessa oppimisympäristössä. | fi |
dc.format.extent | 87 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | perinteinen suljettu luokkatila | |
dc.subject.other | fyysisesti avoin oppimisympäristö | |
dc.title | Työtapojen valinta ja niitä ohjaavat tekijät fyysisesti avoimessa oppimisympäristössä ja perinteisessä suljetussa luokkatilassa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201911204940 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opetustilat | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | työtavat | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |