Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Julkaisusarjat
  • Koulutuksen tutkimuslaitos
  • Tutkimuksia
  • Näytä aineisto
JYX > Julkaisusarjat > Koulutuksen tutkimuslaitos > Tutkimuksia > Näytä aineisto

The changing relationship between the academic profession and universities in Finnish higher education

Thumbnail
Katso/Avaa
4.6 Mb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Julkaistu sarjassa
Tutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitos
Tekijät
Siekkinen, Taru
Päivämäärä
2019

 
This doctoral dissertation describes how the relationship between the academic profession and universities has changed, and how the global trends, particularly New Public Management (NPM), managerialism and academic capitalism, as well as other societal expectations have influenced it in Finnish higher education. Prior studies show that these global trends have had various effects on academic profession. Additionally, they have driven universities to develop as an organisation. NPM and managerialism emphasise hierarchical management structures, control, performance evaluations, and efficiency, which are commonly incompatible with professional values and practices; collegial decision-making, autonomy and trust. Higher education institutions are also expected to have more relevance in their activities. In addition, academics have started to apply entrepreneurial and commercial ways of acting in their work. The data of this study were collected in Finnish universities, and in two projects that include two sets of survey data (from fixed-term academics and middle managers) and one set of interview data (from top and middle managers). Three empirical sub-studies incorporated in this research include perspectives from reciprocal commitment in academic careers, recruitments in universities, and change and continuity in the academic profession. The results suggest that the relationship between the academic profession and universities is often tense. The academic profession is a powerful professional group that protects its traditional practices, values and autonomy. Universities have faced external pressure to develop as an organisation, and started to control their staff and monitor their performance more strictly. This has questioned the reciprocity between academics and universities by academics, standardised the university structures and processes, and emphasised the power of middle-managers in universities. The short project-based funding has also made academic careers more insecure. This study also suggests that in the new institutional frameworks, academics have adapted new roles and identities, as they have been affected by new organisational and societal expectations. New type of connected academic professionalism is emerging as professional, organisational, and societal/entrepreneurial roles, and identities are being blended in academic work. ...
 
Tutkimuksessa tarkasteltiin akateemisen profession ja yliopiston muuttuvaa suhdetta. Lisäksi tarkasteltiin, miten globaalit trendit kuten uusi julkisjohtaminen (New Public Management, NPM), managerialismi, akateeminen kapitalismi sekä muut erilaiset yhteiskunnalliset odotukset, kuten lisääntyvät vaatimukset tutkimuksen ja opetuksen yhteiskunnallisesta relevanssista, ovat vaikuttaneet tähän suhteeseen. Aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu, että nämä trendit ovat muuttaneet akateemista professiota. Ne ovat myös toimineet vahvana vaikuttimena yliopistojen sisäiselle kehittämiselle. Uusi julkisjohtaminen ja managerialismi korostavat hierarkkisia johtamisrakenteita, valvontaa, suoriutumisen arviointia ja tehokkuutta. Nämä nähdään usein olevan ristiriidassa profession toimintatapojen ja arvojen kanssa, jotka korostavat kollegiaalista päätöksentekoa, autonomiaa ja luottamusta. Akateeminen kapitalismi on lisäksi vaikuttanut siihen että akateemiset toimivat työssään soveltaen yrittäjämäisiä sekä kaupallisia toimintatapoja. Tutkimuksen aineisto kerättiin suomalaisista yliopistoista kyselyjen sekä haastattelujen avulla kahdessa eri tutkimusprojektissa. Sähköisiä kyselyitä oli kaksi, joista toisessa vastaajat olivat yliopistoissa työskenteleviä määräaikaisia tutkijoita ja toisessa yliopiston keskijohtoa. Haastatteluaineisto kerättiin neljästä yliopistosta yliopiston korkeimmalta johdolta ja keskijohdolta. Tähän väitöskirjaan sisältyy kolme empiiristä artikkelia, joiden teemat liittyvät vastavuoroiseen sitoutumiseen akateemisilla urilla, rekrytointeihin yliopistoissa sekä akateemisen profession muutokseen ja jatkuvuuteen. Tutkimuksen tuloksen osoittavat, että akateemisen profession ja yliopistojen välinen suhde on usein jännitteinen. Akateeminen professio on vahva professionaalinen ryhmä, joka suojelee omia traditionaalisia toimintatapojaan, arvojaan ja autonomiaansa. Yliopistot ovat kohdanneet paineita yliopistojen ulkopuolelta kehittyäkseen organisaatioina ja ovat alkaneet valvoa työntekijöitään tarkemmin. Yliopistot ovat myös standardoineet sisäisiä rakenteitaan ja prosessejaan sekä keskijohdon valta on yliopistoissa lisääntynyt. Akateemiset kokevat työnsä usein hyvin merkitykselliseksi, mutta ovat tyytymättömiä epävarmoihin tulevaisuudennäkymiin akateemisilla urillansa. Näin ollen he ovat myös kyseenalaistaneet vastavuoroisen sitoutumisen heidän ja yliopiston välillä. ...
 
ISBN
978-951-39-7931-7
Asiasanat
academic profession universities academic work New Public Management managerialism identity
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7931-7

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Tutkimuksia [37]
  • Väitöskirjat [3176]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • Change and continuity in the academic profession : Finnish universities as living labs 

    Siekkinen, Taru; Pekkola, Elias; Carvalho, Teresa (Springer, 2020)
    The academic profession is challenged by the changing environment. Global trends, such as managerialism and new public management, have been influencing all public organizations, including universities. The academic ...
  • Recruitments in Finnish universities : practicing strategic or pathetic HRM? 

    Siekkinen, Taru; Pekkola, Elias; Kivistö, Jussi (Co-Action Publishing, 2016)
    Recruitment is a core instrument in the academic labour market. This article takes the perspective of the organisation here, the university on recruitment. Universities’ personnel policies and practises are shifting ...
  • University-wide, top-down curriculum reform at a Finnish university : Perceptions of the academic staff 

    Honkimäki, Sanna; Jääskelä, Päivikki; Kratochvil, Joachim; Tynjälä, Päivi (Routledge, 2022)
    This study examines academic staff’s perceptions of a university-wide, top-down curriculum reform in terms of the management of the reform, the support provided by the university’s administration, and the utilisation of ...
  • University Applicants’ Critical Thinking Skills: The Case of the Finnish Educational Sciences 

    Utriainen, Jukka; Marttunen, Miika; Kallio, Eeva; Tynjälä, Päivi (Routledge, 2017)
    This study investigates the quality of the critical thinking skills of applicants (n = 77) seeking entry to the faculty of educational sciences in a Finnish university and how these skills are associated with the applicant’s ...
  • Feedback on individual academic presentations: exploring Finnish university students’ experiences and preferences 

    Karoly, Adrienn (Research-publishing.net, 2015)
    With an increasing emphasis on measuring the outcomes of learning in higher education, assessment is gaining an ever more prominent role in curriculum design and development as well as in instructional practices. In ...
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre