Consumers’ perceptions of credibility and authenticity of business-to-consumer (B2C) video testimonials
Tekijät
Päivämäärä
2019Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Suositusten merkitys organisaatioille on lisääntynyt huomiotaloudessa. Lisäksi kuluttajat vaativat
organisaatioilta aiempaa enemmän aitoutta. Tositarinoita oikeista ihmisistä pidetään erityisen
puoleensavetävinä. Asiakastarinat ovat paljon käytetty suositusten muoto. Niiden suosion on
nähty johtuvan esimerkiksi siitä, että niillä on mahdollista viestiä organisaatioiden uskottavuudesta. Kuluttajille suunnattujen, videomuotoisten asiakastarinoiden aitoutta ja uskottavuutta ei
kuitenkaan ole tutkittu paljoa. Aitouden ja uskottavuuden käsitteiden välisestä suhteesta ei myöskään vallitse yksimielisyyttä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka kuluttajat
tulkitsevat videomuotoisten, kuluttajille suunnattujen asiakastarinoiden aitoutta ja uskottavuutta.
Tutkimusaineisto kerättiin Amazon Mechanical Turk (MTurk) -sivustolla, jossa kuluttajia pyydettiin arvioimaan katsomiensa asiakastarinoiden aitoutta ja uskottavuutta. Avointen kysymysten
vastaukset analysoitiin hyödyntämällä teemoittelua. Tutkimuksen tulokset osoittavat kuluttajien
ymmärtävän aitouden ja uskottavuuden käsitteet samankaltaisina videomuotoisten asiakastarinoiden kontekstissa. Sen vuoksi tutkimuksessa muodostetut teemat nähdään sekä aitouden että
uskottavuuden rakentajina. Pyydettäessä arvioimaan videomuotoisen asiakastarinan uskottavuutta ja aitoutta kuluttajat kiinnittivät eniten huomiota suosittelijaan. Siksi kolme viidestä tutkimuksessa muodostetuista teemoista liittyy suosittelijan aitouteen ja uskottavuuteen. Nämä teemat
ovat nimeltään suosittelijan asiantuntemus, luotettavuus ja puoleensavetävyys. Teemat nimettiin aiemmassa tutkimuksessa määriteltyjen lähteen uskottavuuden osa-alueiden mukaan. Tutkimuksessa
muodostettiin myös uudet aitoutta ja uskottavuutta rakentavat teemat nimeltä visuaaliset todisteet
ja tarinat. Teema visuaaliset todisteet tarkoittaa videomuodon mahdollistamaa visuaalista tukea
suosittelijan kertomukselle. Tukena voi toimia esimerkiksi videokatkelma, jolla suosittelija käyttää suosittelemaansa tuotetta. Tarinat viittaavat suosittelijoiden kertomuksiin esimerkiksi tekemistään ostopäätöksistä.
Tutkimus esittelee kaksi uutta aitouden ja uskottavuuden rakentajaa: visuaaliset todisteet sekä tarinat. Lisäksi tulokset tukevat kirjallisuudessa aiemmin löydettyjä lähteen uskottavuuden ulottuvuuksia. Tutkimuksen tulokset auttavat viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisia ymmärtämään syvällisemmin aitouden ja uskottavuuden käsitteitä videomuotoisten asiakastarinoiden yhteydessä ja hyödyntämään niitä asiakastarinoiden tuottamisessa. Tuloksia voi hyödyntää esimerkiksi sopivien suosittelijoiden valitsemisessa. Tuleva tutkimus voisi keskittyä aitouden ja uskottavuuden kokemuksiin hyödyntämällä laajempia aineistoja sekä määrällisiä tutkimusmenetelmiä.
Hyvä jatkotutkimuskohde olisi myös kulttuurierot aitouden ja uskovuuden kokemuksissa.
...
The importance of recommendations for organisations has increased in the attention economy.
Consumers are also increasingly demanding authenticity from organisations, and real stories
about real people have been stated to be especially attractive. Customer testimonials are a widely
used form of recommendations often published in story-form. The popularity of testimonials may
result for instance from the fact that they may communicate about the credibility of organisations.
However, the authenticity and credibility of business-to-consumer (B2C) video testimonials has
not been widely studied. Furthermore, no consensus exists on how the concepts of authenticity
and credibility relate to each other in this context. Therefore, the aim of this study is to explore
consumers’ perceptions of authenticity and credibility of B2C video testimonials.
The data of the study was collected using Amazon Mechanical Turk (MTurk) platform. In an
online open-ended questionnaire, consumers were asked to watch a video testimonial and to evaluate
its credibility and authenticity. The responses were analysed using thematic analysis. The
results reveal that consumers tend to see the concepts of authenticity and credibility as rather
similar to each other. Therefore, the themes generated in this study are constructors of both authenticity
and credibility of B2C video testimonials. When asked to evaluate the credibility and
authenticity of video testimonials, most consumers focused on the endorser in their evaluations.
Therefore, three of the five themes generated in the study concern the endorser: endorser expertise,
endorser trustworthiness, and endorser attractiveness. These themes were named according to dimensions
of source credibility found in the existing literature. Other themes identified in the study
were named visual evidence and stories. Visual evidence means support of credibility and authenticity
derived from video extracts showing, for instance, endorsers using the products they are endorsing.
Stories refer to stories told by endorsers for instance about their purchase decision making
process.
This study contributes to theory by introducing two new constructors of credibility and authenticity
of video testimonials. These constructors are the themes of visual evidence and stories. In addition,
the results support the three dimensions of source credibility commonly found in the literature.
The results of this study may help communications and marketing practitioners to understand
the concepts of credibility and authenticity more thoroughly in the context of video testimonials.
In addition, the results may help in choosing suitable endorsers as well as in presenting the
information in a way that is likely to be perceived as credible and authentic by consumers. Future
studies could study the perceptions of authenticity and credibility of customer testimonials using
more extensive data sets or quantitative methods. Possible cultural differences in the perceptions
could also be studied.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The influence of priming on perceived authenticity, credibility and emotions in sponsored content
Pirttimäki, Tuisku (2018)Sponsoroitu sisältö on kasvattanut suosiotaan digitaalisen median markkinointikeinona. Yhteistyössä niin sanottujen digitaalisen median vaikuttajien kanssa brändit luovat sisältöjä, joilla tavoitellaan sekä haluttuja ... -
The impact of influencer credibility on purchase intention in the endorsement of sustainable products
Kiss, Réka (2021)Influencer marketing has been on the rise in recent years, and most brands have collaborated with social media influencers. Hence, scholars have studied the topic focusing on the effects of influencer credibility on brand ... -
Growing influencer credibility to drive endorsement effectiveness : A literature review
Nguyen, Chuong H. B.; Mero, Joel; Karjaluoto, Heikki (EuroMed Press, 2022)In contrast to the growth of influencer marketing during the pandemic (Ward, 2021), trust has declined globally, especially for social media (Edelman Trust Barometer, 2021). This has great implications for influencer ... -
An empirical analysis on how relevance and credibility of content affect consumer brand engagement in Facebook and Instagram in a mixed business model
Moisio, Etleva (2020)The expansion of social media as marketing channel is explained by its efficiency in reaching multitudes in a short time at low costs. The new marketing channels require new marketing approaches aiming to achieve new ... -
Negative eWOM and perceived credibility : a potent mix in consumer relationships
Izogo, Ernest Emeka; Jayawardhena, Chanaka; Karjaluoto, Heikki (Emerald, 2023)Purpose Based on the foundations of the schema theory, the elaboration likelihood model (ELM) and customer experience literature, this research examines how the interplay between a consumer's previous shopping experience(s) ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.