Data-Driven Methods for Diagnostics of Rolling Element Bearings
This thesis focuses on the research and development of the data-driven methods
used to diagnose rolling element bearings (REBs) and evaluates the software
architectural design of these data-driven methods. REBs are vulnerable components
in machinery. Vibration-based condition monitoring is a very popular
methodology for monitoring the health of REBs.
This research started with the development of methods to analyze and detect
incipient local faults of REBs using vibration measurements. The main goal
was to find weak vibration signatures generated by local faults in REBs. As a
result, a flexible simulator was developed to analyze the vibrations of bearing
faults and to evaluate vibration analysis methods, and a spline wavelet-based
algorithm were introduced for fault detection.
An incipient bearing fault will become enlarged if a machine is run and the
faulty bearing has not been replaced. The identification of different lifetime stages
of wear evolution is part of the input data for bearing diagnostics and prognostics.
A method to detect different lifetime stages of REBs according to their vibration
signals was proposed based on an unsupervised learning method. The
result of the unsupervised method was exploited in early fault detection utilizing
supervised methods.
It is important to estimate the severity of a fault, and size is probably the
best proxy for severity. Estimating the fault size of defective REBs is one of the
top challenges in bearing diagnostics, especially when vibration measurements
are used to determine the state of health. A novel method for feature ranking to
estimate fault sizes for REBs was presented. Black-box classifiers were applied to
detect non-linear relations between features, and it was concluded that the best
metrics for basic diagnostics are not necessarily the best qualities for fault size
estimation.
The final part of this research focuses on design at system-level. Software
framework designs encapsulate fault detection and remaining useful life (RUL)
estimation methods. As part of the tribotronic system, the object-oriented framework
considers bearing applications and potentially extends them to other mechanical
applications.
Keywords: Rolling element bearing, Bearing diagnostics, Vibration analysis, Feature
extraction, Machine learning, Tribological system, Software framework
...
Väitöskirjatyöni käsittelee vierintälaakerien kunnonvalvonnassa käytettäviä vikadiagnostiikka-
algoritmeja sekä ohjelmistoarkkitehtuurisuunnittelua kyseisten tietoohjautuvien
menetelmien näkökulmasta.
Tutkimus aloitettiin kehittämällä menetelmiä, joilla analysoidaan ja voidaan
havaita vierintälaakerien alkavat paikalliset viat värähtelymittauksia hyödyntämällä.
Päätavoitteena oli löytää vierintälaakerien paikallisten vikojen aiheuttamat
heikot värähtelyt. Konkreettisena tutkimustuloksena syntyi joustava simulaattori
laakerivikojen värähtelyanalyysille ja värähtelyanalyysimenetelmien arviointiin
sekä spline-väreitä hyödyntävä algoritmi vierintälaakerivian havaitsemiseen.
Vierintälaakerin vaurio suurenee, jos konetta käytetään edelleen, eikä laakeria
ei vaihdeta. Vierintälaakerin vaurion etenemisen vaiheiden tunnistaminen
on hyödyllistä vian vakavuuden arvioinnissa ja jäljellä olevan käyttöiän ennustamisessa.
Tutkimuksessa sovellettiin valvomatonta oppimismenetelmää vierintälaakerin
elinkaaren vaiheiden havaitsemiseksi värähtelysignaaleista. Valvomattoman
menetelmän tulosta hyödynnettiin varhaisen laakerivian havainnoinnissa
ohjattujen menetelmien avulla.
Viallisen vierintälaakerin vian vakavuuden arviointi voi olla hyvin haastavaa,
erityisesti värähtelymittauksia käytettäessä. Tällöin piirreirrotus värähtelysignaaleista
on välttämätöntä. Värähtelysignaalista laskettuja piirteitä on tutkittu
ja niitä kehitetään laajasti. Piirteitä arvioidaan, kuinka hyvin niillä pystytään havainnoimaan
laakerivika ja kuinka hyvin ne kuvaavat laakerivian vakavuuden
tilaa tai sen elinkaaren vaiheita. Tässä tutkimuksessa sovellettiin koneoppimismenetelmiä
vian koon arviointiin. Tuloksena syntyi uusi menetelmä värähtelysignaalien
piirteiden arvioimiseen sovellettaessa vian koon arviointiin instanssipohjaisia
luokittimia.
Tämän tutkimuksen viimeisessä osassa keskityttiin järjestelmätason suunnitteluun.
Suunniteltu ohjelmistokehys kapseloi vikojen havaitsemisen ja jäljellä
olevan käyttöiän arviointimenetelmät. Toteutettu ohjelmistokehys toimii osana
tribotronista järjestelmää, jossa vierintälaakeri on tribologinen systeemi. Ohjelmistokehys
tarjoaa mahdollisuuden laajentaa sen muihin tribologisiin systeemeihin.
Avainsanat: Vierintälaakeri, Laakerien diagnostiikka, Värähtelyanalyysi, Piirreirrotus,
Koneoppiminen, Tribotroninen systeemi, Ohjelmistokehys
...




ISBN
978-951-39-7936-2Contains publications
- Artikkeli I:Kansanaho, J., Saarinen, K., & Kärkkäinen, T. (2017). Flexible Simulator for the Vibration Analysis of Rolling Element Bearings. International Journal of COMADEM, 20 (2), 17-22. apscience.org/comadem/index.php/comadem/article/view/15
- Artikkeli II: Kansanaho, J., Saarinen, K., & Kärkkäinen, T. (2018). Spline Wavelet based Filtering for Denoising Vibration Signals Generated by Rolling Element Bearings. International Journal of COMADEM, 21 (4), 25-30. apscience.org/comadem/index.php/comadem/article/view/105
- Artikkeli III: Kansanaho, Jarno; Kärkkäinen, Tommi (2019). Hybrid vibration signal monitoring approach for rolling element bearings. In ESANN 2019 : Proceedings of the 27th European Symposium on Artificial Neural Networks, Computational Intelligence and Machine Learning. ESANN, 49-54. www.elen.ucl.ac.be/Proceedings/esann/esannpdf/es2019-90.pdf
- Artikkeli IV: Jarno Kansanaho, Tommi Kärkkäinen, Pietro Borghesani, Wade A. Smith, Robert B. Randall, Zhongxiao Peng (2019). Feature ranking for fault size estima-tion of rolling element bearings. Submitted.
- Artikkeli V: Jarno Kansanaho and Tommi Kärkkäinen. Software framework for Tri-botronic system. Preprint. arXiv:1910.13764, 2019
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Väitöskirjat [3229]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Intelligent solutions for real-life data-driven applications
Ivannikova, Elena (University of Jyväskylä, 2017)The subject of this thesis belongs to the topic of machine learning or, specifically, to the development of advanced methods for regression analysis, clustering, and anomaly detection. Industry is constantly seeking ... -
A study of VUV emission and the extracted electron-ion ratio in hydrogen and deuterium plasmas of a filament-driven H−/D− ion source
Komppula, J.; Tarvainen, O.; Kalvas, T.; Koivisto, H.; Myllyperkiö, P.; Toivanen, V. (AIP Publishing LLC, 2019)Vacuum ultraviolet (VUV) emission diagnostics for studying differences of electron impact processes in hydrogen and deuterium plasmas are presented. The method is applied to study a filament driven multicusp arc discharge ... -
Hybrid vibration signal monitoring approach for rolling element bearings
Kansanaho, Jarno; Kärkkäinen, Tommi (ESANN, 2019)New approach to identify different lifetime stages of rolling element bearings, to improve early bearing fault detection, is presented. We extract characteristic features from vibration signals generated by rolling element ... -
Data-Driven Evolutionary Optimization : An Overview and Case Studies
Jin, Yaochu; Wang, Handing; Chugh, Tinkle; Guo, Dan; Miettinen, Kaisa (Institute of Electrical and Electronics Engineers, 2019)Most evolutionary optimization algorithms assume that the evaluation of the objective and constraint functions is straightforward. In solving many real-world optimization problems, however, such objective functions may ... -
Linear feature extraction for ranking
Pandey, Gaurav; Ren, Zhaochun; Wang, Shuaiqiang; Veijalainen, Jari; Rijke, Maarten de (Springer, 2018)We address the feature extraction problem for document ranking in information retrieval. We then propose LifeRank, a Linear feature extraction algorithm for Ranking. In LifeRank, we regard each document collection for ...