Työntekijöiden kokemuksia tietojohtamisen merkityksestä työssä oppimiselle rakennusalalla
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tehtävänä oli tarkastella, miten työntekijät kokevat tietojohtamisen merkityksen työssä oppimiselleen eräässä rakennusalan organisaatiossa. Aihetta voidaan pitää tärkeänä ja ajankohtaisena, sillä tieto ja oppiminen on tieteellisessä keskustelussa usein liitetty työelämän muutokseen. Tutkimusaihetta on aiemmin tutkittu paljon organisaation näkökulmasta, mutta tämän tutkimuksen kaltainen yksilöllinen lähestymistapa on jäänyt vähemmälle huomiolle. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena osana Jyväskylän yliopiston HeRMo-hanketta. Tutkimuksen aineisto koostui kahdestatoista teemahaastattelusta, ja aineiston analyysi toteutettiin laadullista sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan työntekijät kuvaavat sekä tiedon että oppimisen olevan olennainen osa heidän päivittäistä työssä suoriutumistaan. Organisaatiossa esiintyykin monia formaaleja, nonformaaleja ja informaaleja oppimisen käytänteitä, jotka mahdollistavat tiedonkulun työntekijöiden oppimisen tueksi. Aineistosta on kuitenkin havaittavissa viestinnällisiä ja ajallisia haasteita, jotka luovat rajoitteita tiedonkululle ja työntekijöiden työssä oppimiselle.
Tutkimustulokset ovat varsin yhteneviä aiempien tutkimusten kanssa. Tietojohtamisella näyttäisi olevan merkitystä sille, mitä ja miten työntekijät voivat oppia työssään. Etenkin hiljainen tieto näyttäytyy asiana, jolla on merkitystä työntekijöiden työssä oppimiselle. Työssä oppiminen tarvitseekin tuekseen rakenteita ja prosesseja, jotka mahdollistavat työntekijöiden pääsyn käsiksi erilaisiin tietovarantoihin omassa päivittäisessä työssään. Oppimista ja tietoa rajoittavat viestinnälliset ja ajalliset tekijät ovat pohjimmiltaan rakenteellisia ominaisuuksia, jolloin niihin voidaan myös vaikuttaa organisaatiotasolla.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tietojohtaminen strategisen johtamisen tukena Suomen Diakoniaopistossa
Kauppi, Jari (2020)Tässä tutkielmassa tutkittiin tietojohtamista strategisen muutoksen yhteydessä ja sen hyödyntämisen edellytyksiä kohdeorganisaation toiminnassa. Merkittävä tekijä kohdeorganisaation strategisen muutoksen taustalla on ... -
’’Sanotaan näin, että kevät oli niinku oppimista isolla oolla’’ : Jyväskylän avoimen yliopiston työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta etätyössä koronaviruspandemian aikana
Halme, Ida (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä työssä oppimisesta etätyössä. Tavoitteen saavuttamiseksi tutkimuksessa tarkasteltiin työssä oppimisen tapoja etätyössä sekä sitä, minkälaisia rajoittavia tai tukevia ... -
Mitä hiljainen tieto on hengellisessä työssä? : kokemuksellinen näkökulma hiljaisen tiedon ilmenemiseen, siirrettävyyteen ja siirrettävyyden merkitykseen ikääntyneiden diakoniatyöntekijöiden ja pappien työssä
Suhonen, Katri (Jyväskylän yliopisto, 2009)Katri Suhonen tarkasteli Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa työskentelevien tai eläkkeellä olevien yli 55-vuotiaiden diakoniatyöntekijöiden ja pappien kokemuksellista näkökulmaa hiljaisen tiedon ilmenemiseen ja ... -
Ammattilaisten ja opiskelijoiden käsityksiä viestintäosaamisesta kuvataiteilijan työssä
Katajamäki, Outi (2015)Tässä tutkielmassa hahmotetaan kuvataiteilijan viestintää ja osaamisvaatimuksia suhteessa taidekentän eri toimijoiden kanssa työskentelyyn ja toimeentuloon. Kuvataiteilijan työnkuva ja työn olemus poikkeavat muista ammateista ... -
Työntekijöiden työhyvinvoinnin tukeminen monipaikkaisessa työssä : Jyväskylän kaupunkiorganisaation työntekijöiden näkemyksiä
Aunola, Anna; Ropponen, Roosa (2022)Työhyvinvoinnin käsitettä on tarkasteltu runsaasti viimeisten vuosien aikana. Organisaatiot näkevät henkilöstönsä hyvinvoinnista huolehtimisen yhä tärkeämpänä, ja työhyvinvointia halutaan kehittää samassa suhteessa työelämässä ...