dc.contributor.advisor | Lerkkanen, Marja-Kristiina | |
dc.contributor.author | Lindgren, Krista | |
dc.date.accessioned | 2019-10-31T07:55:47Z | |
dc.date.available | 2019-10-31T07:55:47Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66121 | |
dc.description.abstract | Oppilaiden oppimisprosesseja tulisi ohjata kouluissa mahdollisimman
tehokkaasti, joten tästä syystä opetusvuorovaikutuksen tutkiminen on tärkeää.
Opetusvuorovaikutuksen tutkimista varten kehitettiin opettajan ja oppilaan
välistä opetusvuorovaikutusta luokitteleva menetelmätyökalu. Tämän lisäksi
tutkimuksen toisena tehtävänä oli selvittää, missä määrin
opetusvuorovaikutuskategorioita esiintyy CLASS-S-menetelmän mukaisesti
pisteytetyillä oppitunneilla. Menetelmätyökalun avulla myös
opetusvuorovaikutuskategorioiden ajalliset esiintyvyydet pystyttiin
määrittelemään oppitunneilta.
Tutkimuksen aineistona oli CLASS-S-menetelmän mukaisesti
pisteytettyjä oppitunteja. CLASS-S:n avulla opetuksen laatua arvioidaan ja
pisteytetään kolmen opetuksessa annetun tuen kautta. Nämä ovat ohjauksellinen
tuki, organisatorinen tuki sekä tunnetuki. Tutkimuksen aineistona oli 15
Alkuportaat-tutkimusprojektissa videoitua ja CLASS-S:n mukaisesti pisteytettyä
oppituntia. Videot oli kuvattu 7. vuosiluokan matematiikan ja äidinkielen
oppitunneilla.
Tuloksista ilmeni, että opetuksessa esiintyi ajallisesti eniten
oppilaiden oppimista tukevaa opetusvuorovaikutuskategoriaa, kun taas
oppilaiden oppimista laajentavaa opetusvuorovaikutuskategoriaa esiintyi
vähäisesti. Yllättävä tutkimuslöydös havaittiin myös CLASS-S:n mukaisesti
luokitelluilta oppitunneilta: oppilaan oppimista laajentavaa
opetusvuorovaikutuskategoriaa esiintyi eniten korkean tunnetuen oppitunnilla,
vaikka hypoteesi on, että sitä esiintyisi eniten korkean ohjauksellisen tuen
oppitunnilla. | fi |
dc.format.extent | 48 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Opetusvuorovaikutuksen laatu ja määrä 7. luokan matematiikan ja äidinkielen oppitunneilla | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201910314685 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | oppitunnit | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | opettaja-oppilassuhde | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |