University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yhteisöllinen ongelmanratkaisu verkkoympäristössä : vuorovaikutuksen laatu ja taitotasot opettajaopiskelijoilla

Thumbnail
View/Open
866.9Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ahlström, Emilia |
Tikkanen, Karoliina
Date
2019
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin opettajaopiskelijaparien vuorovaikutusta yhteisöllisessä ongelmanratkaisussa. Parien työskentelyn laatua verrattiin verkkoympäristön antamaan arvioon yksilön sosiaalisesta ja kognitiivisesta taitotasosta. Tutkielman aineisto on kerätty syksyllä 2016 PREP21-hankkeessa (Preparing student teachers for 21st century learning practices: Ways of thinking and working). Aineisto muodostui ATC21S-verkkoympäristön keräämästä lokidatasta, jota taltioitui opettajaopiskelijoiden (n = 88) ratkaistessa pareittain yhteisöllisen ongelmanratkaisun tehtäviä verkkoympäristössä. Tutkielmassa tarkasteltiin lokidataakahden kognitiivisilta taitotasoiltaan eroavan opettajaopiskelijaparin osalta. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysia. Tutkielman tulosten mukaan verkkoympäristön arvio ei täysin vastannut laadullisen tarkastelun löydöksiä sekä kognitiivisten että sosiaalisten taitojen osalta. Kognitiivisilta taidoiltaan alhaisemmalle tasolle sijoittuneen yksilön havaittiin työskentelevän ja kommunikoivan yhteisöllistä ongelmanratkaisua edistävästi. Vastaavasti parilla, jossa molempien kognitiivinen taitotaso oli korkea, yhteisöllisen ongelmanratkaisun prosessin laatu ei vastannut määriteltyä taitotasoa. Tulokset myötäilevät aiempien tutkimusten tuloksia siitä, että yhteisöllisen ongelmanratkaisun taitojen laadullinen tarkastelu täydentää verkkoympäristön arviota yksilön taidoista. Taitojen tarkastelu yksilötasolla antaa arvokasta lisätietoa käytettäessä verkkoympäristöä arvioinnin ja opetuksen tukena. ...
Keywords
yhteisöllinen ongelmanratkaisu teknologiatuettu arviointi ongelmanratkaisu kognitiiviset taidot sosiaaliset taidot vuorovaikutus verkkojuttelu verkkoympäristö opiskelijat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201910284625

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23403]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Vuorovaikutuksen merkitys kemian aineenopettajaopiskelijoiden välillä opettajaidentiteettiä muodostettaessa 

    Betancourt, Sonja (2017)
    Tutkimuksessa selvitettiin opetusharjoitteluvuoden aikaista kemian aineenopettajaopiskelijoiden välistä vuorovaikutusta ja opettajaidentiteetin rakentumista sekä näihin liittyviä harjoittelijoiden kokemia ongelmia. ...
  • Cognition in Interaction : Challenges in Assessing Persons with Sensory and Multiple disabilities 

    Tuomi, Emmi; Kykyri, Virpi-Liisa; Aro, Tuija; Laitila, Aarno (University of Groningen Press, 2021)
    This article reports a qualitative study of cognitive assessments of three teenagers with sensory and multiple disabilities, including moderate to profound developmental disability. The aim was to evaluate the possibilities ...
  • Korkeakouluopiskelijoiden geneeristen taitojen arviointi : Kappas!-hankkeen tuloksia 

    Ursin, Jani; Hyytinen, Heidi; Silvennoinen, Kaisa; Palonen, Maarit; Kleemola, Katri; Toom, Auli; Nissinen, Kari (Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tasolla korkeakoulututkintoa suorittavien opiskelijoiden geneeriset taidot ovat, mitkä tekijät ovat yhteydessä geneeristen taitojen tasoon ja missä määrin geneeriset taidot ...
  • Pedagogical practices predicting perceived learning of social skills among university students 

    Virtanen, Anne; Tynjälä, Päivi (Elsevier, 2022)
    The aim of this study was to examine what kinds of pedagogical practices predict perceived learning of university students’ social skills in classes where these skills are not set as learning outcomes. Data were collected ...
  • Significant in life : Core learning outcomes of a social and emotional course in physical education teacher education 

    Mäkinen, Tommi; Kostiainen, Emma; Klemola, Ulla (Routledge, 2022)
    The purpose of the study is to explore physical education (PE) students’ social and emotional learning (SEL) and the meaningful learning experiences during the SEL course. In the teaching profession, understanding SEL is ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre