”Nuori ei vaikka jaksa enää elää" : oppilashuollon työntekijöiden käsityksiä yläkouluikäisten ahdistuneisuushäiriöistä
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Ahdistuneisuushäiriöt ovat yleisiä mielenterveyden häiriöitä. Ne aiheuttavat voimakasasteista ahdistuneisuutta, jännittyneisyyttä ja pelkoa, jotka rajoittavat toimintakykyä ja kaventavat elinpiiriä. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia käsityksiä oppilashuollon työntekijöillä on yläkouluikäisten ahdistuneisuushäiriöistä. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä nuorten ahdistuneisuushäiriöitä koskevaa tietoa ja ymmärrystä, jotta kouluissa osattaisiin suunnitella ja toteuttaa yksilöllisiä sairastuneiden oppilaiden tarpeisiin vastaavia tukitoimia ja kohdata heitä asianmukaisesti.
Tutkimuksen aineisto koostui kahden keskisuomalaisen yläkoulun oppilashuollon työntekijöiden haastatteluista (N=8). Aineisto kerättiin teemoittain etenevillä yksilöhaastatteluilla, jotka nauhoitettiin ja litteroitiin analyysia varten. Analyysi toteutettiin fenomenografisesti. Oppilashuollon työntekijöiden käsityksistä muodostui neljästä samanarvoisesta kuvauskategoriasta koostuva kuvauskategoriajärjestelmä.
Ahdistuneisuushäiriöt käsitettiin yleistyneenä ilmiönä, psykiatrisina sairauksina, inhimillisen kärsimyksen aiheuttajina ja riskitekijöiden summana. Ahdistuneisuushäiriöitä sairastavien nuorten määrän nähtiin kasvaneen huomattavasti 2010-luvulla, ja digitaalisen median käytön lisääntymistä, menestystä ihannoivaa kilpailuyhteiskuntaa sekä suoristuskeskeistä peruskoulujärjestelmää pidettiin merkittävinä sairastumisen riskeinä. Jatkossa tarvitaan lisää tutkimusta mielenterveyttä suojaavista tekijöistä.
...


Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [4766]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä ja tukemisesta alakoulussa
Harju, Henna; Kellokoski, Linda (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä alakouluikäisellä oppilaalla. Lisäksi selvitimme luokanopettajien käsityksiä psyykkisesti oireilevan ... -
Tekoälyn hyödyntäminen nuorten mielenterveyden häiriöissä
Kääriäinen, Laura (2021)Nuorten mielenterveyshäiriöt ovat iso ja kasvava ongelma, jolla on kauaskantoiset seuraukset niin ihmiselle itselleen, kuin myös koko yhteiskunnalle. Yhteiskunnan menestys tuotannollisesta ja taloudellisesta näkökulmasta ... -
Generalization gradients for fear and disgust in human associative learning
Wang, Jinxia; Sun, Xiaoying; Lu, Jiachen; Dou, HaoRan; Lei, Yi (Springer Science and Business Media LLC, 2021)Previous research indicates that excessive fear is a critical feature in anxiety disorders; however, recent studies suggest that disgust may also contribute to the etiology and maintenance of some anxiety disorders. It ... -
Liikunnanopettaja lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin tukena
Jämsä, Lauri; Kokkila, Iina (2022)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka yleistä lasten ja nuorten psyykkinen oireilu on Suomessa työskentelevien liikunnanopettajien näkökulmasta. Lisäksi tutkittiin liikunnanopettajien valmiuksia kohdata psyykkisesti ... -
"No ihan eka tulee varmaan tollaset katutappelut mieleen..." : nuorten käsityksiä väkivallasta
Porsanger, Nea (2001)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.