dc.contributor.author | Kemi, Kristina | |
dc.date.accessioned | 2019-10-24T08:40:02Z | |
dc.date.available | 2019-10-24T08:40:02Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Kemi, K. (2019). Aikuisten maahanmuuttajien oppimisen tuen kehittäminen. <em>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</em>, 10 (6). Retrieved from <a href="https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2019/aikuisten-maahanmuuttajien-oppimisen-tuen-kehittaminen">https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta...</a> | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66020 | |
dc.description.abstract | Aikuisena Suomeen saapuneiden maahanmuuttajien kieli-, koulutus- ja työllistämispalvelut ovat omaleimaisia ja laaja-alaisia kysymyksiä. Erityisopettajan työssäni kohtaan paljon rajanvetoa suomen kielen taidon ja erityisen tuen välillä. Myös käsitys tuen laadusta tai määrästä saattaa olla hyvin vaihteleva, eikä ”maahanmuuttajaerityinen” erityinen tuki ole monellekaan kantaväestön opettajalle tuttu asia. Artikkelissa avaan ja perustelen näitä väitteitä pedagogiikan ja sosiaalipsykologian lähtökohdista. Lisäksi pohdin, millaisia ovat aikuisten maahanmuuttajien oppimisvaikeudet, mitä on ja mitä pitäisi olla heille suunnattu erityinen tuki ja miten tukea tulisi kehittää niin, että kohderyhmän työ-, koulutus- ja kotoutumispolut saataisiin entistä toimivammiksi. Tarkastelen maahanmuuttajien oppimisen tukea erityisesti ammatillisen koulutuksen ja kotoutumisen näkökulmista. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto | |
dc.relation.ispartofseries | Kieli, koulutus ja yhteiskunta | |
dc.relation.uri | https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2019/aikuisten-maahanmuuttajien-oppimisen-tuen-kehittaminen | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.title | Aikuisten maahanmuuttajien oppimisen tuen kehittäminen | |
dc.type | contributionToPeriodical | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201910244585 | |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 1799-0181 | |
dc.relation.numberinseries | 6 | |
dc.relation.volume | 10 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kieliverkosto ja kirjoittajat, 2019 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajat | fi |
dc.subject.yso | oppimisvaikeudet | fi |
dc.subject.yso | erityinen tuki | fi |
dc.subject.yso | erityisopettajat | fi |
dc.subject.yso | aikuiset | fi |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |