Innostava koulupäivä : ehdotus joustavan koulupäivän rakenteen vakiinnuttamiseksi
Pulkkinen, L. (2015). Innostava koulupäivä : ehdotus joustavan koulupäivän rakenteen vakiinnuttamiseksi. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä, 2015:6. http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2015/liitteet/tr06.pdf
Authors
Date
2015Copyright
© Kirjoittaja & Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2015.
Selvitystyön tehtävänä oli koota tutkimukseen ja toimiviin käytänteisiin perustuvaa tietoa joustavan koulupäivän hyvinvointivaikutuksista sekä tehdä kehittämisehdotuksia siitä, miten joustava koulupäivä on tarkoituksenmukaista rakentaa kytkien kokonaisuuteen myös aamu- ja iltapäivätoiminnan.
Selvitystyö on johtanut havaintoon vahvasta koulupäivän muutospaineesta. Painetta tulee (1) YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksesta, joka korostaa lapsen oikeutta tulla kuulluksi ja yhtäläisten mahdollisuuksien tarjoamista kulttuuri-, taide-, virkistys- ja vapaa-ajan toimintoihin, (2) Euroopan komission suosituksesta investoida lapsiin heidän hyvinvointinsa edistämiseksi, (3) Euroopan muissa maissa tapahtuneesta kehityksestä, (4) Suomen hallituksen tavoitteista antaa oppilaalle mahdollisuus harrastuksiin koulupäivän yhteydessä, (5) uudistetuista perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista, (6) innostuksesta, jolla kerhotoiminnan lisääminen ja koulupäivän rakenteen muutoskokeilut on otettu vastaan koulujen ja vanhempien keskuudessa ja (7) yhteistyökumppaneiden halukkuudesta osallistua kerhotoiminnan järjestämiseen.
Tutkimustulokset koulussa järjestetyn oppiaineiden ulkopuolisen toiminnan merkityksestä oppilaiden hyvinvoinnille ovat varauksetta positiivisia koulumenestyksen, oppilaan persoonallisen kehityksen ja yhteisön kannalta. Uudistuksen voidaan ennustaa parantavan oppilaiden kiinnittymistä ja samalla tyytyväisyyttä kouluun, millä on myönteinen yhteys koulumenestykseen. Suomalaisten oppilaiden tyytyväisyys kouluun on kansainvälistä tasoa heikompaa ja koulumenestyksessä on laskusuunta. Koulupäivään tarvitaan kannustavia lähi-ihmissuhteita ja monipuolista toimintaa oppilaiden innostuksen virittämiseksi oppimiseen ja halukkuuteen osallistua oman tulevaisuuden rakentamiseen.
...
Publisher
Opetus- ja kulttuuriministeriöISBN
978-952-263-341-5ISSN Search the Publication Forum
1799-0327
Original source
http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2015/liitteet/tr06.pdfPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/25484992
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Suhtautuminen joustavan työaikamallin käyttöönottoon : tapaustutkimus hammaslääkäriasemalta
Heiskanen, Päivi (2009)Tämän tutkielman tarkoitus oli tutkia joustavan työaikamallin käyttöönottoa yksityisellä hammaslääkäriasemalla. Tutkimusongelmana oli selvittää, mitä mieltä työntekijät olivat joustavasta työaikamallista ja miten suhtautumista ... -
Oppilaiden ja opettajien kokemuksia joustavasta perusopetuksesta
Järvinen, Satu (2014)Järvinen, Satu. OPPILAIDEN JA OPETTAJIEN KOKEMUKSIA JOUSTAVASTA PERUSOPETUKSESTA. Erityispedagogiikan pro-gradu-tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellinen laitos, 2014, 127 sivua. Julkaisematon. Tämän tutkimuksen ... -
Koululaisten iltapäivätoiminta Jyvässeudulla vanhempien ja lasten arvioimana
Takala, Antti (2000)