Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPulkkinen, Lea
dc.date.accessioned2019-10-22T12:48:22Z
dc.date.available2019-10-22T12:48:22Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationPulkkinen, L. (2015). <i>Innostava koulupäivä : ehdotus joustavan koulupäivän rakenteen vakiinnuttamiseksi</i>. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä, 2015:6. <a href="http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2015/liitteet/tr06.pdf" target="_blank">http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2015/liitteet/tr06.pdf</a>
dc.identifier.isbn978-952-263-341-5
dc.identifier.otherCONVID_25484992
dc.identifier.otherTUTKAID_68837
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65989
dc.description.abstractSelvitystyön tehtävänä oli koota tutkimukseen ja toimiviin käytänteisiin perustuvaa tietoa joustavan koulupäivän hyvinvointivaikutuksista sekä tehdä kehittämisehdotuksia siitä, miten joustava koulupäivä on tarkoituksenmukaista rakentaa kytkien kokonaisuuteen myös aamu- ja iltapäivätoiminnan. Selvitystyö on johtanut havaintoon vahvasta koulupäivän muutospaineesta. Painetta tulee (1) YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksesta, joka korostaa lapsen oikeutta tulla kuulluksi ja yhtäläisten mahdollisuuksien tarjoamista kulttuuri-, taide-, virkistys- ja vapaa-ajan toimintoihin, (2) Euroopan komission suosituksesta investoida lapsiin heidän hyvinvointinsa edistämiseksi, (3) Euroopan muissa maissa tapahtuneesta kehityksestä, (4) Suomen hallituksen tavoitteista antaa oppilaalle mahdollisuus harrastuksiin koulupäivän yhteydessä, (5) uudistetuista perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista, (6) innostuksesta, jolla kerhotoiminnan lisääminen ja koulupäivän rakenteen muutoskokeilut on otettu vastaan koulujen ja vanhempien keskuudessa ja (7) yhteistyökumppaneiden halukkuudesta osallistua kerhotoiminnan järjestämiseen. Tutkimustulokset koulussa järjestetyn oppiaineiden ulkopuolisen toiminnan merkityksestä oppilaiden hyvinvoinnille ovat varauksetta positiivisia koulumenestyksen, oppilaan persoonallisen kehityksen ja yhteisön kannalta. Uudistuksen voidaan ennustaa parantavan oppilaiden kiinnittymistä ja samalla tyytyväisyyttä kouluun, millä on myönteinen yhteys koulumenestykseen. Suomalaisten oppilaiden tyytyväisyys kouluun on kansainvälistä tasoa heikompaa ja koulumenestyksessä on laskusuunta. Koulupäivään tarvitaan kannustavia lähi-ihmissuhteita ja monipuolista toimintaa oppilaiden innostuksen virittämiseksi oppimiseen ja halukkuuteen osallistua oman tulevaisuuden rakentamiseen.fi
dc.format.extent162
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherOpetus- ja kulttuuriministeriö
dc.relation.ispartofseriesOpetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä
dc.relation.urihttp://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2015/liitteet/tr06.pdf
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheraamu- ja iltapäivätoiminta
dc.subject.otherjoustava koulupäivä
dc.titleInnostava koulupäivä : ehdotus joustavan koulupäivän rakenteen vakiinnuttamiseksi
dc.typeworkingPaper
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201910224541
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/Report
dc.date.updated2019-10-22T06:15:14Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_93fc
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn1799-0327
dc.relation.numberinseries2015:6
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittaja & Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2015.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokerhotoiminta
dc.subject.ysoperusopetus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7641
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19327
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmD4


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright