Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPirttimaa, Raija
dc.contributor.authorViitanen, Saara
dc.date.accessioned2019-10-07T11:31:05Z
dc.date.available2019-10-07T11:31:05Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65755
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien puheessa rakentunutta osallisuutta selektiivisesti mutistisille lapsille subjektipositioiden kautta. Selektiivistä mutismia koskevaa tutkimusta on vielä verrattain melko vähän. Selektiivisesti mutististen lasten osallisuutta koulussa koskevaa tutkimusta on vielä vähemmän. Tutkimus toteutettiin diskursiivisen psykologian menetelmiä hyödyntämällä. Tutkimuksessa haastateltiin viisi opettajaa. Litteraateista analysoitiin sitä, millaisia subjektipositioita lapsille rakentuu ja millaisena osallisuus näyttäytyy näiden subjektipositioiden sisällä. Yhteensä 15 opettajaa vastasi avoimeen kyselylomakkeeseen internetissä, jonka avulla pyrittiin vahvistamaan tuloksia. Tuloksina saatiin viisi erilaista subjektipositiota. Tavallisen koululaisen subjektipositiossa lapsesta luotiin aktiivista subjektia, joka osallistuu toimintaan. Sivustaseuraavan koululaisen subjektipositiossa lapsi rakentui passiivisena objektina, jota täytyi osallistaa toimintaan. Kommunikaatioon pyrkivälle koululaiselle rakentui aktiivisen subjektin positio, jonka osallisuutta haittasi puheen tuottamisen haasteet. Kieltäytyvän koululaisen subjektipositiossa lapsi nähtiin aktiivisena subjektina, joka kuitenkin omasta tahdostaan kieltäytyi osallistumasta toimintaan. Myöskään ulkopuolisen koululaisen subjektipositiossa osallisuus ei toteudu, mutta siinä lapselle rakentuu passiivisen objektin positio. Tutkimus osoitti, että selektiivisesti mutististen lasten osallisuus koulussa toteutuu heikosti. Ainoastaan tavallisen koululaisen subjektipositiossa täyttyi osallisuuden määritelmän kriteerit. Lisätutkimusta tarvitaan siitä, miten tukea tarvitsevien lasten osallisuutta koulussa voitaisiin tukea.fi
dc.format.extent87
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherselektiivinen mutismi
dc.subject.othersubjektipositio
dc.subject.otherdiskursiivinen psykologia
dc.subject.otherdiskurssianalyysi
dc.titleSelektiivinen mutismi ja osallisuus : opettajien puheessa rakentuneet subjektipositiot ja osallisuuden näkyminen niissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201910074337
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoinkluusio
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot