dc.contributor.advisor | Lappalainen, Päivi | |
dc.contributor.advisor | Metsäpelto, Riitta-Leena | |
dc.contributor.author | Pennström, Linda | |
dc.date.accessioned | 2019-09-09T05:12:03Z | |
dc.date.available | 2019-09-09T05:12:03Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65455 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, voiko suhdekehysteoriaan ja hyväksymis- ja omistautumisterapiaan (HOT) pohjautuvilla 3D-mobiilipeli Magiksella sekä Oma Juttu -ryhmäinterventiolla edistää 4.–6.-luokkalaisten oppilaiden
sosioemotionaalista hyvinvointia. Tutkimus on osa 3-vuotista Voi hyvin koulussa / Må bra i skolan -kehityshanketta, jonka toteuttivat Pohjanmaan Kriisikeskus Valo ja Jyväskylän yliopiston psykologian laitos. Hankkeen tavoitteena on
ehkäistä ja vähentää kiusaamista sekä vaikuttaa mielenterveyttä edistäviin ja kiusaamista vähentäviin arvoihin, asenteisiin ja toimintaan.
Tutkimukseen osallistui 37 oppilasta kolmesta länsisuomalaisesta alakoulusta. Heidän sosioemotionaalista hyvinvointiaan mitattiin Vahvuudet ja Vaikeudet (engl. Strengths and Difficulties Questionnaire; SDQ) -kyselyllä, jonka oppilaat täyttivät ryhmäintervention alussa ja loputtua. Lisäksi 26 oppilaan opettajat arvioivat oppilaitaan SDQ-kyselyllä. Oppilaiden kokemuksia kartoitettiin interventioiden lopuksi loppuhaastattelulomakkeilla.
Oma Juttu -ryhmässä prososiaalinen käytös sekä kaverisuhteiden ongelmat kasvoivat tilastollisesti merkitsevästi oppilaiden oman arvion mukaan. Magis-peliryhmässä prososiaalinen käytös väheni opettajien arvion mukaan. Oppilaat
olivat varsin tyytyväisiä Oma Juttu- ja Magis-peli-interventioihin, ja lähes kaikki vastaajat suosittelisivat interventiota muille oppilaille mielellään. Tutkimus tuo uutta tietoa HOT-pohjaisten interventioiden soveltumisesta peruskouluikäisille,
ja oppilaiden myönteisten kokemusten perusteella interventioille olisi tarvetta koulumaailmassa.
Asiasanat: sosioemotionaalinen hyvinvointi, hyväksymis- ja omistautumisterapia, Magis-peli, interventio | fi |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, voiko suhdekehysteoriaan ja hyväksymis- ja omistautumisterapiaan (HOT) pohjautuvilla 3D-mobiilipeli Magiksella sekä Oma Juttu -ryhmäinterventiolla edistää 4.–6.-luokkalaisten oppilaiden
sosioemotionaalista hyvinvointia. Tutkimus on osa 3-vuotista Voi hyvin koulussa / Må bra i skolan -kehityshanketta, jonka toteuttivat Pohjanmaan Kriisikeskus Valo ja Jyväskylän yliopiston psykologian laitos. Hankkeen tavoitteena on
ehkäistä ja vähentää kiusaamista sekä vaikuttaa mielenterveyttä edistäviin ja kiusaamista vähentäviin arvoihin, asenteisiin ja toimintaan.
Tutkimukseen osallistui 37 oppilasta kolmesta länsisuomalaisesta alakoulusta. Heidän sosioemotionaalista hyvinvointiaan mitattiin Vahvuudet ja Vaikeudet (engl. Strengths and Difficulties Questionnaire; SDQ) -kyselyllä, jonka oppilaat täyttivät ryhmäintervention alussa ja loputtua. Lisäksi 26 oppilaan opettajat arvioivat oppilaitaan SDQ-kyselyllä. Oppilaiden kokemuksia kartoitettiin interventioiden lopuksi loppuhaastattelulomakkeilla.
Oma Juttu -ryhmässä prososiaalinen käytös sekä kaverisuhteiden ongelmat kasvoivat tilastollisesti merkitsevästi oppilaiden oman arvion mukaan. Magis-peliryhmässä prososiaalinen käytös väheni opettajien arvion mukaan. Oppilaat
olivat varsin tyytyväisiä Oma Juttu- ja Magis-peli-interventioihin, ja lähes kaikki vastaajat suosittelisivat interventiota muille oppilaille mielellään. Tutkimus tuo uutta tietoa HOT-pohjaisten interventioiden soveltumisesta peruskouluikäisille,
ja oppilaiden myönteisten kokemusten perusteella interventioille olisi tarvetta koulumaailmassa.
Asiasanat: sosioemotionaalinen hyvinvointi, hyväksymis- ja omistautumisterapia, Magis-peli, interventio | en |
dc.format.extent | 103 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | sosioemotionaalinen hyvinvointi | |
dc.subject.other | Magis-peli | |
dc.title | Magis-3D-mobiilipeli- ja Oma Juttu -ryhmäinterventiot 4.–6.-luokkalaisten sosioemotionaalisen hyvinvoinnin edistäjinä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201909094054 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 202 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | interventio | |
dc.subject.yso | hyväksymis- ja omistautumisterapia | |
dc.subject.yso | mobiilipelit | |
dc.subject.yso | sosioemotionaaliset taidot | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |