Drawing conclusions about what co-participants know : Knowledge-probing question-answer sequences in new employee orientation lectures
Mikkola, P., & Lehtinen, E. (2019). Drawing conclusions about what co-participants know : Knowledge-probing question-answer sequences in new employee orientation lectures. Discourse and Communication, 13(5), 516-538. https://doi.org/10.1177/1750481319847361
Julkaistu sarjassa
Discourse and CommunicationPäivämäärä
2019Tekijänoikeudet
© The Author(s) 2019
This study aims to uncover the processes of interaction through which knowledge acquisition in new employee orientation is monitored and controlled. Using video-recordings of orientation lectures as data, the study focuses on question–answer sequences in which the lecturer’s question probes into the state of the employees’ knowledge; in particular, it looks at the third turn of the sequence, in which the lecturer comes to a conclusion concerning the participants’ knowledge. This is shown to be an unavoidably practical accomplishment, which is contingent on both the often ambivalent responses of the participants and the design of the knowledge-probing question. Also, the lecturer orients to being responsible for providing the employees with the necessary knowledge that they do not have. The study contributes to discussion of the interactional organization of knowledge in institutional settings, and it sheds light on the pros and cons of lectures as interactional encounters.
Julkaisija
Sage Publications Ltd.ISSN Hae Julkaisufoorumista
1750-4813Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/30679360
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
The author(s) disclosed receipt of the following financial support for the research, authorship, and/or publication of this article: This work was supported by the Finnish Work Environment Fund.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
An Introduction to Knowledge Computing
Terziyan, Vagan; Shevchenko, Oleksandr; Golovianko, Mariia (Tekhnologicheskii Tsentr, 2014)This paper deals with the challenges related to self-management and evolution of massive knowledge collections. We can assume that a self-managed knowledge graph needs a kind of a hybrid of: an explicit declarative ... -
Tietämyksen jakamisen esteiden poistaminen online-videoiden avulla : esimerkkejä suomalaisista suuryrityksistä
Lehtinen, Jere (2015)Organisaatioissa on suuri määrä sosiaalista ja henkilökohtaista tietotaitoon liittyvää pääomaa, joka halutaan saada mahdollisimman tehokkaasti organisaation käyttöön. Tätä ihmisille kerääntynyttä pääomaa eli tietämystä ... -
Knowledge sharing in virtual teams : action research
Takkinen, Ari (2004) -
Automatic knowledge discovery from sparse and large-scale educational data : case Finland
Saarela, Mirka (University of Jyväskylä, 2017)The Finnish educational system has received a lot of attention during the 21st century. Especially, the outstanding results in the first three cycles of the Programme for International Student Assessment (PISA) have made ... -
On the influence of national culture on knowledge sharing
Laitinen, Jouni (2013)Organisaatioiden välinen kilpailu on koventunut viime vuosikymmeninä globalisoitumisen takia. Myös kansainvälisyys on lisääntynyt. Uusien innovaatioiden avulla voidaan parantaa yritysten kilpailukykyä. Tästä syystä yrityksien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.