Valmistuvan taloushallinnon merkonomin ammatillisen osaamisen kehittyminen. Tapausesimerkkinä tilitoimistot
Julkaistu sarjassa
JYU DissertationsTekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
© The Author & University of Jyväskylä
The development of the professional competence of vocational school business and
administration students is studied during a process of on-the-job-learning before
graduation. The empirical material of this study has been gathered through semistructured
interviews with graduates from one educational institution and from
accounting firm professionals in the on-the-job learning sites. The aim is to study the
students' experiences and the experiences of the accounting professionals in process
of developing students' competence during the on-the-job learning. In the empirical
part, the level of experienced competence is compared with professional criteria,
such as the knowledge-based ratings of the Erityisalojen liitto (Union of Private
Sector Professionals) and the Taloushallintoliitto (Association of Finnish Accounting
Firms).
In addition, the results of the dissertation are compared with previous international
and domestic studies. In Finland, the vocational qualifications in business
and administration have not been studied in relation to financial accounting work
tasks and work life expectations. In basic business economics education and also in
the workplace, the concept of financial management is commonly used instead of
accounting, so the empirical material also often refers to the tasks and competence of
financial management.
This research is a qualitative and interpretative field research. It is a methodology
that, in accordance with the phenomenological-hermeneutical approach, examines
the development of the professional competence of a graduate student in the
on-the-job learning process. Initially it defines the professional competence of accounting
and its construction as a professional competence in performing specific
professional tasks in accordance with the organization's expectations of competence.
In line with the hypothetical expectation gap model of Buin and Porter (2010), learning
in real working life situations and the development of skills and the growth of
professionalism are studied. On-the-job-learning at the accounting firm is considered
in accordance with the theory of competence transfer (Koskinen & Pihlanto 2006)
and the professional socialization theory (Anderson-Gough et al. 1998). Student
learning and sharing habits or even operational cultures and values are studied in
the accounting work context. The research showed that the development of accounting
professional competence is influenced by personal factors, and that professional
competence requires not only learning accounting but also professional socialization
and customer service skills, analytical skills and communication skills.
Keywords: accounting, competence, on-the-job learning, expectation gap, professional
socialization
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-7825-9ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-9003Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- JYU Dissertations [871]
- Väitöskirjat [3599]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
ICT-alan työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittyminen ja sen tukeminen
Lindholm, Emilia; Takala, Essi (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, millaisia näkemyksiä ICT-alan työntekijöillä on ammatillisen osaamisen kehittämisestä nopeasti muuttuvalla alalla ja sitä, kenellä on vastuu työntekijöiden osaamisen kehittämisestä. ... -
Taloushallinnon ammattilaisen osaaminen : osaamiskartoitus tilitoimistossa x
Kivikunnas, Laura (2024)Digitalisaation voimakkaan kasvun ja toimintaympäristön muutosten seurauksena taloushallinnon ala on ollut pitkään murroksessa. Tämä on aiheuttanut uudenlaisia vaatimuksia alalla työskentelevien osaamiseen, jotta ne ... -
Tilitoimiston sertifioinnin merkitys pk yrityksen päätökseen taloushallinnon toimintojen ulkoistamisessa
Nieminen, Teemu (2021)Tässä tutkielmassa on tarkoitus tutkia tilitoimiston sertifioinnin merkitystä suomalaisten pk-yritysten päätökseen taloushallinnon toimintojen ulkoistamisessa. Tutkimuskysymyksiä lähestytään tilitoimiston sertifioinnin ... -
Digitaalisen taloushallinnon kehitys tilitoimistoissa ja kehitykseen vaikuttaneet tekijät
Sormunen, Johanna (2020)Tämä Pro gradu -tutkielma keskittyy tarkastelemaan yhtä tämän hetken mer- kittävimmistä taloushallinnon alaa muokkaavista trendeistä, digitalisaatiota. Digitalisaatio on vaikuttanut perustavanlaatuisesti taloushallinnon ... -
Ammatillisen osaamisen kehittämisen haasteet : kuntaesimiehet ammatillisen osaamisen johtajina ja henkilöstön kehittäjinä
Huovinen, Mirva (2014)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuntaesimiesten käsityksiä osaamisen johtamisesta osana toiminnan johtamista ja omasta roolistaan henkilöstön osaamisen kehittäjinä. Tutkimus tuki kohdekunnan tavoitetta tehostaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.