”Lyömistä, potkimista, raapimista ja tappouhkauksia” : oppilaiden opettajiin kohdistaman väkivallan uutisointi
Oppilaiden opettajiin kohdistama väkivalta on jäänyt hyvin vähäiselle huomiolle sekä kotimaisessa että kansainvälisessä tutkimuksessa. Tässä tutkimuksessa tarkastelun kohteena ovat suomalaiset uutiset ja lehtiartikkelit, joissa käsitellään oppilaiden luokanopettajiin suuntaamaa väkivaltaa. Tavoitteena on selvittää, millaisen kuvan uutiset ilmiöstä lukijoille antavat ja millaista opettajiin kohdistuva väkivalta alakouluissa on. Tutkimusaineisto on rajattu alakoulua koskeviin uutisiin, koska tutkimuksen tekijät opiskelevat luokanopettajiksi. Tutkimuksen aineistona on yhteensä kuusikymmentä uutista ja artikkelia vuosilta 2001-2018. Aineisto on julkaistu sanomalehtien ja uutistoimitusten (YLE ja MTV Uutiset) kotisivulla sähköisessä muodossa. Tutkimuksen kulkua ohjaa kvalitatiivinen tutkimusote ja tutkimusaineistoa analysoidaan kvalitatiivisella sisällönanalyysillä. Tutkimustulosten raportoinnissa esitetään useiden aineistolainauksien avulla niitä uutisten teemoja, joilla tutkitussa aineistossa luokanopettajien kokemasta väkivallasta kerrottiin. Osa tutkimusaineistosta antaa vain lyhyen kuvauksen yksittäisestä väkivallanteosta, kun taas joissakin artikkeleissa asiaa käsiteltiin monipuolisesti pohtien väkivallan syitä ja seurauksia sekä sitä, kuinka väkivaltaa voitaisiin ehkäistä. Uutiset kertoivat suoranaisen fyysisen väkivallan ohella myös epäsuorasta henkisestä väkivallasta, kuten uhkailusta ja maineen mustaamisesta. Tutkimuksen mukaan opettajiin kohdistuva fyysinen väkivalta on lähes aina reaktiivista, hetkessä syttyvää, suunnittelematonta aggressiota. Epäsuoraa, osin suunniteltua väkivaltaa, koetaan oppilaiden lisäksi myös huoltajien taholta. Tutkimusaineiston mukaan opettajiin kohdistuva väkivalta on kasvussa, vaikka suuri enemmistö oppilaista ei käyttäydy aggressiivisesti opettajia kohtaan. Artikkeleihin haastatellut henkilöt arvelevat kasvaneen väkivallan taustalla olevan muun muassa kasvaneet opetusryhmäkoot, pienryhmien purkamisen ja oppilaiden lisääntyneet psyykkiset ongelmat. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan esittää, että opettajiin kohdistuva väkivalta on kasvussa. Kouluissa alati kasvavat ryhmäkoot ja pienryhmien purkaminen lisäävät opettajien mielestä heihin kohdistuvan väkivallan riskiä. Koulujärjestelmän säästötoimet vaikuttavat näin opettajien työturvallisuuteen negatiivisesti. Opettajien työturvallisuuteen tulisi kiinnittää jatkossa nykyistä enemmän huomiota. Työssä koettu väkivalta heikentää opettajien työviihtyvyyttä merkittävästi ja voi johtaa sairaslomien lisäksi ammatin vaihtoon. Lisäksi opettajan työstä kertovat negatiiviset uutiset voivat osaltaan vähentää ammattiin hakeutuvien opiskelijoiden määrää.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajiin kohdistuva henkinen väkivalta
Kauppi, Teemu (2006) -
Liikunnanopettajiin oppilaiden taholta kohdistuva kiusaaminen
Laasonen, Ilkka (2006) -
Opettaja kiusattuna : peruskoulun opettajien kokemuksia vertaisrajat ylittävästä kiusaamisesta
Kauppi, Teemu (University of Jyväskylä, 2015) -
Associations between Teacher- and Student-directed Sexual and Physical Violence in Physical Education
Gråsten, Arto; Kokkonen, Marja (Sage Publications, 2022)This study examined relationships between teachers’ perceptions of verbal and non-verbal sexual harassment and physical violence against teachers and among students in physical education (PE). Participants were 175 (females ... -
Nainen ja väkivaltapuhe : naisten tekemän väkivallan oikeutukset ja puolustelut esitutkintapöytäkirjoissa
Elgland, Minna (2019)Tässä opinnäytetyössäni tarkastelen miten naiset puhuvat tekemästään väkivallasta esitutkintapöytäkirjoissa ja kuinka he oikettavat ja perustelevatväkivallantekojaan. Naisten tekemä rikollisuus on tilastojen valossa nousussa, ...