dc.contributor.advisor | Rintala, Harri | |
dc.contributor.author | Alanen, Jaakko | |
dc.date.accessioned | 2019-08-26T10:15:03Z | |
dc.date.available | 2019-08-26T10:15:03Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65303 | |
dc.description.abstract | Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli selvittää yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia työssään kohdatuista ongelma- ja ristiriitatilanteista sekä niissä käytetyistä tunne- ja vuorovaikutustaidoista. Lisäksi olin kiinnostunut tietämään opettajien kokemat valmiutensa näiden tilanteiden kohtaamiseen sekä kuulemaan ongelma- ja ristiriitatilanteiden vaikutuksista opettajaan itseensä ja hänen vuorovaikutussuhteisiinsa. Tutkimuksen viitekehyksessä tunnetaitoja ovat tunteiden tunnistaminen ja ilmaisu, tunteiden hyödyntäminen ajattelun apuna, tunteiden säätely ja myötäeläminen. Vuorovaikutustaitoja tarkasteltiin Thomas Gordonin vuorovaikutusmallin mukaisin käsittein. Taitoja olivat selkeä itseilmaisu minäviestein, kuuntelun taidot sekä ongelmanratkaisun taidot.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella ja -menetelmillä. Tutkimuksen tieteenfilosofinen lähtökohta oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla viideltä yläkoulun liikunnanopettajalta. Opettajista kolme oli naisia ja kaksi miehiä. Liikunnanopettajista kaksi opetti Pirkanmaalla, kaksi Keski-Suomessa ja yksi Satakunnassa. Haastateltavat olivat iältään 42-59-vuotiaita. Opettajien työkokemus vaihteli 15 vuodesta 34 vuoteen. Haastattelut toteutettiin nauhoittamalla henkilökohtaiset keskustelut, jotka kestivät 39-59 minuuttia. Haastattelut litteroitiin tekstimuotoon. Litteroitua tekstiä syntyi 105 sivua fonttikoolla 12, rivivälillä 1,5 ja Times New Roman-fonttia käyttäen. Litteroidun tekstin analysointiin käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että liikunnanopettajat kohtaavat työssään vaihtelevia, pääosin pienimuotoisia ongelma- ja ristiriitatilanteita. Opettajan toimintaa haastavista tilanteista useimmat liittyvät oppilaiden häiriökäyttäytymiseen tai oppilaiden välisiin ristiriitoihin. Myös vanhempien kanssa kohdatut ongelmatilanteet kuvattiin melko yleisiksi. Työyhteisössä ilmenevien, kollegoiden välisten ongelma- ja ristiriitatilanteiden kuvattiin olevan erittäin vähäisiä. Ongelma- ja ristiriitatilanteiden kohtaamista helpottaviksi ja jaksamista tukeviksi tekijöiksi nähtiin maltti, rauhallisuus, hyvä oppilaantuntemus, johdonmukainen toiminta ja ymmärtäväinen ote. Opettajien käyttämiä tunne- ja vuorovaikutustaitoja ohjasivat erilaiset periaatteet ja arvot, kuten oppilaan kunnioittaminen, oppilaantuntemus ja kokemuksen tuoma varmuus. Opettajat kokivat valmiutensa ongelma- ja ristiriitatilanteisiin hyviksi. Heikosti hoidetuilla tai ratkaisematta jääneillä ongelma- ja ristiriitatilanteilla todettiin voivan olla vuorovaikutussuhteen kannalta haitallisia vaikutuksia.
Tutkimuksen perusteella liikunnanopettajien koulutuksessa on tarvetta tunne- ja vuorovaikutustaitojen ja niiden opettamisen koulutukselle. Opettajat kokivat tunne- ja vuorovaikutustaidoista olevan hyötyä erilaisten tilanteiden kohtaamisessa. Opettajat kokivat pitkän työuran jälkeen valmiutensa hyviksi, mutta kuvasivat uriensa alkupuolella olleensa epävarmempia ongelma- ja ristiriitatilanteiden kohtaamiseen. Jatkossa olisikin mielenkiintoista tutkia koulutuksen vaikutuksia valmiuksien kehittymiseen sekä taitojen käytön vaikutuksia opettajan vuorovaikutussuhteisiin työssään. | fi |
dc.description.abstract | The aim of this study was to explore the challenging situations that physical educations teachers run into in their line of work and the social and emotional interaction skills that they use to cope with these situations. Additionally, I was interested in teachers’ view on their readiness to cope with challenging situations and whether or not the ways the situations go effect teachers themselves and the ways teachers interact with students, parents or colleagues. In the framework of this study, emotional skills consisted of perceiving emotion, facilitating thought using emotion, understanding emotion and managing emotions. Social skills were based on the model by Thomas Gordon and consisted of I-messages, listening skills and problem-solving skills.
The study was carried out using qualitative research methods. The study held a hermeneutic-phenomenological approach as its basis of scientific philosophy. Research data was gathered from five upper comprehensive school physical education teachers using semi-structured interviews. Three of the interviewees were female and two were male. Two of the teachers worked in Pirkanmaa, two in Central-Finland and one in Satakunta. The teachers’ age ranged from 42 to 59 years and the amount of work experience from 15 to 34 years. Interviews were recorded during personal discussions. The duration of these interviews ranged from 39 to 59 minutes. The interviews were transcribed in to text and analyzed using interpretive phenomenological analysis. The data consisted of 105 written pages in font 12, Times New Roman with row height of 1,5.
The results showed a wide array of challenging, yet minor, situations that physical education teachers face in their line of work. Most of these situations have to do with the misbehavior of pupils or fights among pupils. Challenging situations with parents were also quite common. Challenging situations among colleagues were considered very few. The teachers emphasized the importance of patience, calmness, consistency and knowledge of ones students as useful factors on dealing with challenging situations. The social and emotional skills used in dealing with challenging situations were affected by teacher’s principles and values and the effects of experience. The interviewees rated their skills in dealing with challenging situations as fairly good. Poorly handled situations were considered to have a negative effect on the nature of one’s relationships.
This study implies that it is useful for teacher educations to conduct training on social and emotional interaction skills and on how to teach these skills. The teachers in this study regarded their skills currently as fairly good, but they also stated that at the start of their career they were not nearly as adapt. Furthermore, it would be interesting to study the effects of social and emotional learning programs on the level of readiness that young teachers have and the effects that using these skills have on new teachers. | en |
dc.format.extent | 109 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | vuorovaikutustaidot | |
dc.subject.other | liikunnanopetus | |
dc.title | Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia ongelma- ja ristiriitatilanteista ja niissä käytetyistä tunne- ja vuorovaikutustaidoista | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201908263903 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | |
dc.subject.yso | liikunnanopettajat | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | sosioemotionaaliset taidot | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |