ЗНАЧЕНИЕ ЯЗЫКОВОЙ ПРАКТИКИ ДЛЯ УЛУЧШЕНИЯ ЯЗЫКОВЫХ НАВЫКОВ И УМЕНИЙ : На примере финских студентов-русистов
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus on selvittää, millainen merkitys venäjän kielen ja kulttuurin opintoihin kuuluvalla kieliharjoittelulla on opiskelijoiden kielitaitoon. Tutkimuskysymyksiä on kolme: millaisia tavoitteita opiskelijoilla on kieliharjoittelulle ja miten ne toteutuvat, kuinka opiskelijat opiskelevat ja käyttävät kieltä kieliharjoittelun aikana ja mitä oppilaat ajattelivat kielitaidostaan kieliharjoittelun jälkeen.
Tutkimus on ajankohtainen, sillä venäjä on yksi maailmalla eniten puhutuista kielistä, ja Venäjä on Suomelle tärkeä naapurimaa. Suomessa venäjä on kolmanneksi puhutuin kieli, ja venäläiset muodostavat yhden suurimmista turistiryhmistä. Siksi venäjän kielitaito on maassamme tärkeää, ja sitä opetetaan viidessä yliopistossa. Osana venäjän kielen ja kulttuurin opintoja opiskelijat opiskelevat 10-15 viikkoa Tverin valtion yliopistossa Venäjällä.
Vaikka ulkomailla opiskeluun liittyvää tutkimusta on paljon, keskittyy suurin osa siitä myös muuhun kuin kielelliseen kehitykseen, kuten henkilökohtaiseen kasvuun ja kansainvälistymiseen. Tämä tutkimus kuitenkin keskittyy erityisesti kielitaitoon ja sen eri osa-alueisiin, kuten ymmärtämiseen, puheen tuottamiseen ja kirjoittamiseen. Materiaali on kerätty haastatteluilla ennen kieliharjoittelua ja sen jälkeen, sekä opiskelijoiden itsearvioinnilla hyödyntäen Euroopan komission suunnitteleman EuroPassin osaa, kielipassia. Itsearviointi perustuu eurooppalaiseen viitekehykseen (CEFR).
Tutkimuksessa perehdytään kielitaidon kehittymiseen kieliharjoittelussa eri näkökulmien kautta, kuten asuinolojen, yliopistokurssien opetusmetodien ja vapaa-ajan kautta. Tutkimuksessa nousi esiin, että opiskelijat haluavat kehittää erityisesti suullista kielitaitoaan ja kirjoittamistaan. Tavoitteiden saavuttamiseksi koettiin tärkeäksi tutustuminen paikallisiin, mutta se osoittautui vaikeaksi, minkä takia venäjän puhuminen vapaa-ajalla jäi vähäiseksi. Siitä huolimatta jokainen opiskelija onnistui kehittämään kielitaitoaan lähes jokaisella kielen osa-alueella. Kieliharjoittelun jälkeen kehitys tuntui kuitenkin pysähtyvän vähäisten opiskelumahdollisuuksien takia.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Da. Eto vopros! : prosodic development of Finnish students' read-aloud Russian during study in Russia
Ullakonoja, Riikka (University of Jyväskylä, 2011) -
Russkoâzyčnye molodye immigranty v Finlândii : integraciâ v kontekste obučeniâ i ovladeniâ âzykom
Rynkänen, Tatjana (University of Jyväskylä, 2011) -
Использование социальных сетей в изучении русского языка и развитии лексики и орфографии среди студентов, изучающих русский язык как иностранный
Matula, Bartlomiej (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen sosiaalisen median käytön vaikutusta Suomessa venäjää vieraana kielenä opiskelevien opiskelijoiden venäjän kielen opiskeluun ja taitoihin. Tutkimukseni tarkoituksena on tutkia ... -
Kaksikieliset oppilaat suomea ja venäjää kirjoittamassa : minun rakkaus väri - valeasininen ja violetti
Ullakonoja, Riikka; Nieminen, Lea; Haapakangas, Eeva-Leena; Huhta, Ari; Alderson, Charles (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2012)The present study focuses on Russian-Finnish bilingual pupils’ writing performances which were evaluated on the Common European Framework of Reference scale by three raters. The aim is to investigate how the pupils differ ... -
Yksilön ja yhteisön kielitaitoa : maahanmuuttajaopiskelijoiden kertomuksia kommunikointihalukkuudestaan ja käsityksistään suomesta opiskelukielenä ammatillisessa koulutuksessa
Kulju, Jonna (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2016)The present study focuses on three immigrants' narratives about Finnish at vocational education. The aim is to investigate how immigrants narrate about willingness to communicate and learner beliefs and how they portray ...