Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLähteenmäki, Mika
dc.contributor.authorSeppälä, Emmi
dc.date.accessioned2019-07-05T08:53:54Z
dc.date.available2019-07-05T08:53:54Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65002
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tarkoitus on selvittää, millainen merkitys venäjän kielen ja kulttuurin opintoihin kuuluvalla kieliharjoittelulla on opiskelijoiden kielitaitoon. Tutkimuskysymyksiä on kolme: millaisia tavoitteita opiskelijoilla on kieliharjoittelulle ja miten ne toteutuvat, kuinka opiskelijat opiskelevat ja käyttävät kieltä kieliharjoittelun aikana ja mitä oppilaat ajattelivat kielitaidostaan kieliharjoittelun jälkeen. Tutkimus on ajankohtainen, sillä venäjä on yksi maailmalla eniten puhutuista kielistä, ja Venäjä on Suomelle tärkeä naapurimaa. Suomessa venäjä on kolmanneksi puhutuin kieli, ja venäläiset muodostavat yhden suurimmista turistiryhmistä. Siksi venäjän kielitaito on maassamme tärkeää, ja sitä opetetaan viidessä yliopistossa. Osana venäjän kielen ja kulttuurin opintoja opiskelijat opiskelevat 10-15 viikkoa Tverin valtion yliopistossa Venäjällä. Vaikka ulkomailla opiskeluun liittyvää tutkimusta on paljon, keskittyy suurin osa siitä myös muuhun kuin kielelliseen kehitykseen, kuten henkilökohtaiseen kasvuun ja kansainvälistymiseen. Tämä tutkimus kuitenkin keskittyy erityisesti kielitaitoon ja sen eri osa-alueisiin, kuten ymmärtämiseen, puheen tuottamiseen ja kirjoittamiseen. Materiaali on kerätty haastatteluilla ennen kieliharjoittelua ja sen jälkeen, sekä opiskelijoiden itsearvioinnilla hyödyntäen Euroopan komission suunnitteleman EuroPassin osaa, kielipassia. Itsearviointi perustuu eurooppalaiseen viitekehykseen (CEFR). Tutkimuksessa perehdytään kielitaidon kehittymiseen kieliharjoittelussa eri näkökulmien kautta, kuten asuinolojen, yliopistokurssien opetusmetodien ja vapaa-ajan kautta. Tutkimuksessa nousi esiin, että opiskelijat haluavat kehittää erityisesti suullista kielitaitoaan ja kirjoittamistaan. Tavoitteiden saavuttamiseksi koettiin tärkeäksi tutustuminen paikallisiin, mutta se osoittautui vaikeaksi, minkä takia venäjän puhuminen vapaa-ajalla jäi vähäiseksi. Siitä huolimatta jokainen opiskelija onnistui kehittämään kielitaitoaan lähes jokaisella kielen osa-alueella. Kieliharjoittelun jälkeen kehitys tuntui kuitenkin pysähtyvän vähäisten opiskelumahdollisuuksien takia.fi
dc.format.extent85
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoru
dc.subject.otherkieliharjoittelu
dc.subject.othervenäjän kielen opiskelu
dc.titleЗНАЧЕНИЕ ЯЗЫКОВОЙ ПРАКТИКИ ДЛЯ УЛУЧШЕНИЯ ЯЗЫКОВЫХ НАВЫКОВ И УМЕНИЙ : На примере финских студентов-русистов
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201907053588
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVenäjän kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineRussian Language and Cultureen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi312
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysoopiskelu
dc.subject.ysovenäjän kieli
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysoopiskelijavaihto
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot