Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAaltio, Iiris
dc.contributor.authorToivonen, Anne-Mari
dc.date.accessioned2019-07-02T06:40:16Z
dc.date.available2019-07-02T06:40:16Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64945
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Y-sukupolven asiantuntijatyöntekijöiden suhtautumista organisaatioon sitoutumiseen. Aihetta lähestytään Naimin ja Lenkan käsitteellisen viitekehyksen avulla. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta luotua viitekehystä ei ole empiirisesti validoitu, joten tämän tutkimuksen tavoitteena on testata viitekehyksen toimivuutta suomalaisessa kontekstissa näytteenomaisen otannan avulla. Naimin ja Lenkan viitekehyksen neljä tutkittavaa osa-aluetta ovat strateginen johtaminen, mentorointi, sosiaalinen media ja tiedon jakaminen, jotka katsauksen mukaan vaikuttavat osaamisen kehittymiseen ja sitä kautta affektiiviseen sitoutumiseen sekä haluun jäädä organisaatioon. Tämän tutkimuksen empiirinen aineisto tuotettiin haastattelemalla seitsemää vakituisessa asiantuntijatehtävässä työskentelevää Y-sukupolvea edustavaa nuorta, jotka ovat syntyneet vuosien 82–93 välillä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysia hyödyntäen. Tutkimuksessa tuodaan esille haastateltavien näkemyksiä ja kokemuksia neljästä osa-alueesta ja niiden vaikutuksesta osaamisen kehittymiseen ja sitä kautta organisaatioon sitoutumiseen viitekehystä mukaillen. Tutkimuksessa havaittiin, että tulkinnat eri osa-alueiden välillä menivät ristiin, joten tulosten perusteella Naimin ja Lenkan viitekehyksestä esitetään uusi käytännönläheisempi kuva. Kuvassa tarkennetaan, että sekä ikäjohtaminen että osaamisen johtaminen organisaation strategiassa tukevat mentorointia ja sitä kautta tiedon jakamista yrityksessä. Kun tietoa jaetaan, osaaminen kehittyy. Sosiaalinen media osoittautui tulosten perusteella irrallisimmaksi kokonaisuudeksi. Mikäli organisaatio haluaa hyödyntää sosiaalisen median työkaluja yrityksessä, tulisi myös sille määrittää selkeä strategia. Nyt havaittavissa oli, että strategia uupui kaikista haastateltavien organisaatioista, mikä vaikutti tuloksiin.fi
dc.format.extent56
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermilleniaalit
dc.subject.othertiedon jakaminen
dc.titleOsaamisen kehittymisen kautta sitoutumiseen : Y-sukupolven asiantuntijatyöntekijöiden kokemuksia
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201907023531
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineManagement and Leadershipen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20424
dc.subject.ysosisällönanalyysi
dc.subject.ysoosaamisen kehittäminen
dc.subject.ysoy-sukupolvi
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoosaamisen johtaminen
dc.subject.ysostrateginen johtaminen
dc.subject.ysoikäjohtaminen
dc.subject.ysositoutuminen
dc.subject.ysomentorointi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot