Y-sukupolven ikäisten motivaatiotekijät ryhtyä yrittäjäksi
Tässä tutkielmassa selvitetään mitkä ovat Y-sukupolven ikäisten motivaatiotekijät ryh- tyä yrittäjiksi ja mitkä näistä motivaatiotekijöistä ovat kaikista tärkeimpiä yrittäjäksi ryh- tymisen kannalta. Tutkimuksen aihe valikoitui sillä perusteella, ettei sitä oltu tutkijan mielestä tutkittu vielä riittävän paljon.
Teoreettisesti tutkimusaihetta lähestytään kartoittamalla Y-sukupolven käsitettä sekä käydään läpi heidän näkemystään työelämää sekä yrittäjyyttä kohtaan. Tutkimuksessa tuodaan esille myös yrittäjyyden peruspiirteitä kuin myös yrittäjyyden prosessia, yrittä- jien psykologisia henkilötekijöitä sekä Y-sukupolven ja yrittäjäksi ryhtyvien psykologis- ten henkilötekijöiden yhteneväisyyksiä. Kolmantena käsitteenä tutkimuksessa toimivat motivaatiotekijät, jotka ovat ratkaisevia siihen miksi yksittäinen henkilö päättää ryhtyä yrittäjäksi.
Tutkimuksen empiirinen osio on tehty kvalitatiivisia metodeja käyttäen. Tutkimusosio on toteutettu puolistrukturoituna teemahaastatteluna ja tulosten esille tuonti on tehty teorialähtöisesti analysoimalla. Tutkimukseen osallistui viisi (5) päätoimista yrittäjää, jotka täyttivät Y-sukupolven kriteerit. Haastattelut ovat tehty keväällä 2015.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yrittäjäksi ryhtymisen motivaatiotekijät ovat muut- tuneet hieman Y-sukupolven kohdalla verrattuna aikaisempaan tutkimustietoon kaiken ikäisistä yrittäjistä. Y-sukupolvelle ominaiset persoonallisuuden esiin tuominen sekä arvojen ja asenteiden korostaminen elämässä näkyvät myös motivaatiotekijöissä ryhtyä yrittäjäksi. Tulosten pohjalta voidaan sanoa, että Y-sukupolven edustajat ryhtyvät yrittä- jiksi, koska he haluavat luoda itselleen työpaikan, jossa voivat itse määrätä työaikansa, työpaikkansa sijainnin sekä sen miten työnsä tekevät. Y-sukupolven edustajat ovat myös ryhtyneet yrittäjiksi vapaaehtoisesti tai parempien työolosuhteiden toivossa verrattuna palkansaajana olemiseen.
...
This thesis is describing what are the motivation factors for the Y generation to become entrepreneurs and that which of these motivational factors are the most important ones when becoming an entrepreneur. The topic of this thesis was chosen because in the re- searcher’s opinion the matter hadn’t been studied enough yet.
The topic will be theoretically approached first from the concept of the Y generation, how the Y generation sees today’s working life and making a career as an entrepreneur. In this research it was also made clear what entrepreneurship is, the process of starting a business, the entrepreneurs’ psychological personal factors, and the consistencies between the Y generation and the psychological personal factors of those becoming entre- preneurs. The third concept of the theoretical framework is the motivational factors, which are essential when an individual person decides to become an entrepreneur.
The empirical part of this research has been conducted by utilizing qualitative methods. The research was conducted by a semi-structured theme interviews, and the results were presented by deductive analysis. The interviews were made for five (5) full-time entre- preneurs that fulfill the Y generation criteria. The interviews were conducted during the spring of 2015.
This research showed that the motivational factors of becoming an entrepreneur have slightly changed compared to the previous theoretical framework of all-aged entrepreneurs. Adducing one’s personality and highlighting one’s values and attitudes in life, which are characteristic for the Y generation, shows also in the motivational factors when becoming an entrepreneur. According to the results the representatives of the Y generation want to become an entrepreneur because they want to create themselves a workplace where they can decide where to work, when to work and how to manage their working. The Y generation has also chosen to become an entrepreneur willingly or in hope of getting better working conditions compared to being an employee for someone else.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29104]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Osaamisen kehittymisen kautta sitoutumiseen : Y-sukupolven asiantuntijatyöntekijöiden kokemuksia
Toivonen, Anne-Mari (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Y-sukupolven asiantuntijatyöntekijöiden suhtautumista organisaatioon sitoutumiseen. Aihetta lähestytään Naimin ja Lenkan käsitteellisen viitekehyksen avulla. Kirjallisuuskatsauksen ... -
Tunneälykäs esimiestyö Y-sukupolven johtamisessa
Valtonen, Saara (2019)Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan tunneälyllä johtamista Y-sukupolvea johtavien esimiesten näkökulmasta, keskittyen heidän kokemaan tunneälyyn sekä siihen, miten he kokevat johtavansa Y-sukupolven työntekijöitään ... -
Y-sukupolven sitoutuminen organisaatioon : kokemuksia palkitsemisen roolista organisaatioon sitoutumisessa
Hamara, Riikka (2019)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan asiantuntijatyötä tekevien Y-sukupolven edustajien sitoutumista organisaatioon. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti palkitsemiskeinojen rooliin organisaatioon sitoutumisessa. ... -
Pystyvät yrittäjät : y-sukupolven yrittäjien koettu yrittäjämäinen minäpystyvyys Keski-Suomessa ja Pohjois-Karjalassa
Kolehmainen, Iiro (2013)Tässä tutkielmassa kuvataan Y-sukupolveen lukeutuvia yrittäjiä ja vertaillaan heidän yrittäjämäisen minäpystyvyytensä voimakkuutta muita sukupolvia vasten Keski-Suomessa ja Pohjois-Karjalassa. Tutkimusaiheen valintaan ... -
Identity formation of the modern lifestyle entrepreneur
Popp, Stephanie (2016)Purpose- The purpose of this thesis is to explore the identity of lifestyle entrepreneurs in the Millennial demographic. Prior research is extensive on the construction of identity as well as lifestyle entrepreneurship as ...