dc.contributor.advisor | Laitinen, Anni | |
dc.contributor.advisor | Juutinen, Petri | |
dc.contributor.author | Järvelin, Juulia | |
dc.contributor.author | Lepomäki, Sara | |
dc.date.accessioned | 2019-06-28T05:56:36Z | |
dc.date.available | 2019-06-28T05:56:36Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64900 | |
dc.description.abstract | MathMarket on korkeakoulumatematiikkaan valmistava verkkokurssi, jota käytetään Jyväskylän ammattikorkeakoulussa ja Jyväskylän yliopistossa. Kurssi suoritetaan Moodle-oppimisympäristössä, ja sillä kerrataan ennestään tuttuja matematiikan sisältöjä ennen korkeakouluissa alkavia matemaattisia opintoja. MathMarket-verkkokurssi sisältää molempien oppilaitosten opiskelijoille suunnattuja yhteisiä sekä korkeakoulukohtaisia osioita. Aiemmat kertausosiot pohjautuivat peruskoulumatematiikkaan tai lukion pitkään matematiikkaan. Tutkielmassa esitellään prosessi, jossa luotiin verkkokurssille kaksi uutta lukion lyhyeen matematiikkaan pohjautuvaa kertausosiota: kaikille yhteinen sekä yliopisto-opiskelijoille suunnattu osio. Niiden luomisprosessiin kuului muun muassa aihealueiden rajaaminen kurssia hyödyntävien oppilaitosten toiveiden mukaisesti ja tehtävien laadinta.
Korkeakouluopintoihin valmistavaa verkkokurssia suoritetaan täysin itsenäisesti, usein jo ennen korkeakouluopintojen alkamista, joten kurssilla ei ollut mahdollista saada opettajan välitöntä tukea. Sillä oli vaikutusta osioiden sisältöjen rajaukseen sekä tehtävätyyppien valintaan suunnitteluvaiheessa. Tutkielmassa käydään läpi, millaisia oppimisympäristöjä verkkokurssit ovat ja pohditaan, miten mielekkään oppimisen kriteerit toteutuvat MathMarket-verkkokurssilla.
Tutkielmassa analysoidaan opiskelijoilta Moodlessa heti kurssin suorituksen jälkeen vuonna 2018 kerättyä palautetta sekä keväällä 2019 kerättyä palautetta kurssin suorittaneilta yliopisto-opiskelijoilta. Niiden avulla kerättiin tietoa siitä, mikä kurssilla oli toimivaa. Palautteista saatiin toimivia parannusehdotuksia, joita hyödynnettiin uusien osioiden luomisessa. Tutkielman lopussa esitellään vielä uusia kehitysideoita kurssin jatkokehitystä ajatellen. | fi |
dc.format.extent | 168 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Valmiina korkeakouluun : lyhyen matematiikan kertausosioita luomassa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906283503 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Matematiikan ja tilastotieteen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Mathematics and Statistics | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Matematiikan opettajankoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher education programme in Mathematics | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4041 | |
dc.subject.yso | verkkokurssit | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |