Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLeppänen, Sirpa
dc.contributor.authorHaimakainen, Jenna
dc.date.accessioned2019-06-25T07:14:57Z
dc.date.available2019-06-25T07:14:57Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64827
dc.description.abstractNaisten ja ruoan välistä suhdetta on tutkittu vuosikymmenien ajan monesta näkökulmasta. Osa näistä tutkimuksista on keskittynyt siihen, mielletäänkö ruoanlaitto naisellisena vastuutehtävänä ja jopa yhtenä feminiinisyyden ilmentymänä, sekä millaisia tuntemuksia tässä tehtävässä onnistuminen tai epäonnistuminen on naisissa herättänyt. Toisaalta moni tutkimus on myös kartoittanut naisten syömiseen liittyvää ajatusmaailmaa ja sen vaikutusta kehonkuvaan, yleensä syventyen naisten taipumuksiin tarkkailla jatkuvasti ruokansa laatua ja rajoittaa sen määrää laihuuden tavoittelemiseksi. Tämän tutkimuksen kohteena ovat erityisesti amerikkalaiset naisten aikakausilehdet ja niissä esitetyt representaatiot ruoasta osana nykynaisen elämää sekä ruoanlaiton että syömisen näkökulmasta. Tutkimusaineistoksi valittiin yhteensä 100 artikkelia neljän suositun naistenlehden verkkosivuilta, 25 jokaisesta lehdestä. Nämä lehdet ovat Cosmopolitan, Marie Claire, Glamour and Good Housekeeping. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kahden tutkimusmenetelmän systemaattisesta sovellutuksesta; analyysin ensimmäisessä vaiheessa aineisto käsiteltiin hyödyntäen Grounded Theory –metodia, jonka jälkeen syvällisemmän pohdinnan tukena käytettiin feminististä kriittistä diskurssianalyysia ja Faircloughin metodia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ruoanlaittoa kotioloissa kuvataan hyvin vähän. Tämän perusteella voidaankin päätellä, että ruoanlaitto aiheena ei kiinnosta lehtien lukijakuntaa kenties sen liiallisen arkipäiväisyyden tai arjesta katoamisen vuoksi. Ne artikkelit, jotka kuvailevat naisten kotiruoanlaittoa esittävät sen osana erityisesti perheellisten naisten elämää tai harrastuksenomaisena kiinnostuksenkohteena. Työelämässä puolestaan naisia kuvataan joko ruoka-alan yrittäjinä tai huippukokkeina. Näille yhteinen ominaisuus on sekoittaa Williamsin (2012) määrittelemän resistentin ja traditionaalisen naiseuden piirteitä, luoden vaikutelman vahvoista ja kilpailuhenkisistä, mutta pehmeitä arvoja korostavista naisista ruokateollisuudessa. Uravalintana ruoanlaittoa kuvataan myös itsensä toteuttamisen kanavana ja yhtenä mahdollisena reittinä amerikkalaisen unelman saavuttamiseksi. Tutkimuksen perusteella naisten syömistä puolestaan oh jaa huoli terveellisyydestä ja elämäntyylin viestiminen ruokatuotemerkkien kuluttamisen avulla. Terveellisyyden alle nivoutuvat mm. käsitteet terveestä ja kauniista kehosta, kehon sisäisestä hyvinvoinnista sekä kohtuullisuudesta. Tietyt ruokatuotteet ja -brändit esitetään myös nonverbaalisina viestiminä, joiden avulla kuluttaja voi ilmaista elämäntyyliään ja statustaan. Monet tuotemerkit kannustavatkin kuluttajia esittelemään tuotteita sosiaalisessa mediassa, näin ollen tuoden hyötyä kuluttajalle kasvaneen imagon muodossa, samalla tukien tuotemerkkien tunnettuuden kasvua.fi
dc.format.extent103
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherFeminist Critical Discourse Analysis
dc.subject.otherCosmopolitan
dc.subject.otherMarie Claire
dc.subject.otherGlamour
dc.subject.otherGood Housekeeping
dc.titleFrom food hacks to healthy snacks : the relationship between women and food in contemporary American women’s magazines
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906253412
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysonaistenlehdet
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysosyöminen
dc.subject.ysoruoanvalmistus
dc.subject.ysoruoka
dc.subject.ysonaiset
dc.subject.ysonaisellisuus
dc.subject.ysonaiseus
dc.subject.ysonaiskuva
dc.subject.ysonaiskulttuuri
dc.subject.ysowomen's magazines
dc.subject.ysorepresentation (mental objects)
dc.subject.ysoeating
dc.subject.ysofood preparation
dc.subject.ysofood
dc.subject.ysowomen
dc.subject.ysofemininity
dc.subject.ysowomanhood
dc.subject.ysoview of women
dc.subject.ysowomen's culture
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot