dc.contributor.advisor | Moate, Josephine | |
dc.contributor.author | Vilpponen-Heikkinen, Satu | |
dc.date.accessioned | 2019-06-20T09:37:25Z | |
dc.date.available | 2019-06-20T09:37:25Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64774 | |
dc.description.abstract | Tutkielmassa tarkasteltiin esikoulusta kouluun siirtymävaihetta esikoululaisten näkökulmasta. Pääpaino oli luokanopettajan roolissa siirtymässä – tutkielmassa selvitettiin, mitä esikoululaiset odottavat ja toivovat tulevalta 1. luokan opettajaltaan eli millainen on heidän toiveopettajansa. Lisäksi pohdittiin, mihin esikoululaisten kyseiset vastaukset pohjautuivat. Tutkielman tavoitteena oli kerätä tietoa ja kehittää siirtymävaihetta lasten näkökulmasta. Teoriaosuudessa käsiteltiin koulusiirtymää aiempien tutkimustulosten lisäksi muun muassa Bronfenbrennerin ekologisen teorian avulla.
Tutkimusosio toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto koostui 14 päiväkodin yhteydessä esikoulussa olleen lapsen haastatteluista ja toiveopettajapiirustuksista. Molemmat aineiston osat analysoitiin sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Esikoululaiset toivoivat ja odottivat, että tuleva 1. luokan opettaja antaa heille läksyjä, ylläpitää järjestystä luokassa ja auttaa kaverisuhteissa. Lisäksi he odottivat, että opettaja on suuttumaton, hyvin käyttäytyvä, reipas ja hauska. Piirustukset tukivat haastattelussa mainittuja toiveita: niissä on nähtävissä värikäs, pirteän oloinen ja iloinen opettaja, jolla on kädet ystävällisen vastaanottavaisesti levällään. Odotusten ja toiveiden taustalla vaikutti – sekä positiivisesti että negatiivisesti – erityisesti lasten kokemus esikoulun aikuisista.
Siirtymävaiheen kehittämistä ajatellen luokanopettaja voisi vastata lasten odotuksiin pukeutumalla värikkäästi, olemalla kohtelias ja hauska, huomioimalla lapset yksilöinä ja panostamalla erityisesti kouluun tutustumispäivän sisältöön. | fi |
dc.format.extent | 69 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Esikoululaiset aktiivisina osallistujina kouluun siirtymässä Suomessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906203364 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | siirtymävaihe | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | esikoululaiset | |
dc.subject.yso | esikoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities). | en |
dc.type.okm | G2 | |