University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Esikoululaiset aktiivisina osallistujina kouluun siirtymässä Suomessa

Icon
1.4Mb

Authors
Vilpponen-Heikkinen, Satu
Date
2019
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielmassa tarkasteltiin esikoulusta kouluun siirtymävaihetta esikoululaisten näkökulmasta. Pääpaino oli luokanopettajan roolissa siirtymässä – tutkielmassa selvitettiin, mitä esikoululaiset odottavat ja toivovat tulevalta 1. luokan opettajaltaan eli millainen on heidän toiveopettajansa. Lisäksi pohdittiin, mihin esikoululaisten kyseiset vastaukset pohjautuivat. Tutkielman tavoitteena oli kerätä tietoa ja kehittää siirtymävaihetta lasten näkökulmasta. Teoriaosuudessa käsiteltiin koulusiirtymää aiempien tutkimustulosten lisäksi muun muassa Bronfenbrennerin ekologisen teorian avulla. Tutkimusosio toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto koostui 14 päiväkodin yhteydessä esikoulussa olleen lapsen haastatteluista ja toiveopettajapiirustuksista. Molemmat aineiston osat analysoitiin sisällönanalyysiä hyödyntäen. Esikoululaiset toivoivat ja odottivat, että tuleva 1. luokan opettaja antaa heille läksyjä, ylläpitää järjestystä luokassa ja auttaa kaverisuhteissa. Lisäksi he odottivat, että opettaja on suuttumaton, hyvin käyttäytyvä, reipas ja hauska. Piirustukset tukivat haastattelussa mainittuja toiveita: niissä on nähtävissä värikäs, pirteän oloinen ja iloinen opettaja, jolla on kädet ystävällisen vastaanottavaisesti levällään. Odotusten ja toiveiden taustalla vaikutti – sekä positiivisesti että negatiivisesti – erityisesti lasten kokemus esikoulun aikuisista. Siirtymävaiheen kehittämistä ajatellen luokanopettaja voisi vastata lasten odotuksiin pukeutumalla värikkäästi, olemalla kohtelias ja hauska, huomioimalla lapset yksilöinä ja panostamalla erityisesti kouluun tutustumispäivän sisältöön. ...
Keywords
siirtymävaihe alakoulu opettajat esikoululaiset esikoulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906203364

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Esiopetuksen opettajien ja lasten kokemuksia varhaiskasvatuspäivän aikaisten siirtymien sujumisesta 

    Koskela, Sonja; Lehto, Lumi (1971)
    Tässä tutkimuksessa tutkimme suomalaisten esiopetuksen opettajien sekä -oppilaiden kokemuksia varhaiskasvatuspäivän aikaisiin siirtymiin liittyen, sekä esiopetuksen opettajien hyödyntämiä pedagogisia ratkaisuja ja apukeinoja ...
  • Eskarista epuksi, alakoulusta yläkouluun : vanhempien kokemuksia oman lapsensa perusopetuksen siirtymävaiheesta 

    Heikkinen, Päivi; Peltola, Heli (2008)
  • Kouluun kiinnittymisen muutokset siirryttäessä alakoulusta yläkouluun 

    Vainio, Anni; Jukko, Miia (2015)
    Jukko, Miia ja Vainio, Anni. 2015. Kouluun kiinnittymisen muutokset siirryt-täessä alakoulusta yläkouluun. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. Tämän tutkimuksen ...
  • Toiminnallinen kouluun kiinnittyminen ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa 

    Koivu, Eerikki (2016)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden yläkoulun 7. luokalla raportoimaa toiminnallista kiinnittymistä ja sitä mahdollisesti ennustavia alakoulun 6. luo-kan tekijöitä. Ala- ja yläkoulun välisen nivelvaiheen tutkiminen ...
  • Opettajien käsityksiä esi- ja alkuopetuksen yhteistyöstä 

    Torppala, Anu (2017)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre