Tarinoita työntekijöistä : itseohjautuvuus ammatillisen toimijuuden näkökulmasta
Tässä pro gradu -tutkimuksessa tutkitaan itseohjautuvuuden sekä itsensä johtamisen tekijöitä työntekijöiden ammatillisen toimijuuden näkökulmasta. Tutkimuksen aihe asettuu ihmisten johtamisen (leadership), muuttuvan työelämän sekä työntekijöiltä vaadittavien ominaisuuksien keskusteluun, ja sitä käsitellään yksilön, tiimin, esimiessuhteen ja organisaation tasoilla. Tutkimus perehtyy lisäksi aikaisempiin itseohjautuvuuden sekä toimijuuden tutkimuksiin. Tutkielman keskeinen teoria on Decin ja Ryanin (2000) itseohjautuvuusteoria, joka auttaa osaltaan havainnollistamaan työntekijöiden itseohjautuvuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Aineisto koostuu yhdeksästä työntekijän tarinasta, joiden aiheina ovat omat itseohjautuvuuden kokemukset työkontekstissa. Aineistoa analysoidaan teemoittelun keinoin. Lisäksi tarinoiden toimijuuden modaliteettien (Jyrkämä 2008) tarkastelu valottaa työntekijöiden kykenemisen, täytymisen, voimisen, tuntemisen, haluamisen sekä osaamisen tasoja.
Tutkimuksen tuloksena todetaan itseohjautuvuuden näyttäytyvän työntekijän ammatillisen toimijuuden näkökulmasta voimisen ja haluamisen vaihtoehtojen paljoutena. Psyykkiset ja fyysiset ominaisuudet sekä voimavarat yhdessä motivoituneisuuden, tavoitteellisuuden ja päämäärähakuisuuden kanssa edistävät itseohjautuvuuden vahvana nähtävää roolia. Itseohjautuvuutta edesauttavat henkilökohtaiset tiedot, taidot sekä arvostukset, joita välitön ja sosiaalinen toimintaympäristö, johtamisen laatu ja organisaation työkulttuuri rajaavat ohjeilla, suosituksilla ja palautteella jonkin verran. Lisäksi erityisesti esimieheltä saatu tuki sekä oma luonne ja asenne nähdään tärkeinä itseohjautuvuutta tavoiteltaessa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Osaamisen kehittäminen HR-asiantuntijoiden silmin : työntekijöiden ammatillisen identiteetin vahvistaminen itsensä johtamisella
Saarinen, Sanna; Lehtimäki, Sara (2024)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää HR-asiantuntijoiden roolia työntekijöiden osaamisen kehittämisessä liittyen itsensä johtamiseen, jota hyödyntämällä ammatillinen identiteetti voi vahvistua. Tarkoituksena oli syventää ... -
“Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy” : alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta
Lahti, Aino; Liede, Vilja (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli täydentää ... -
Kokemuksia ammatillisen toimijuuden rakentumisesta osatyökykyisten syöpään sairastuneiden kontekstissa
Tapio, Riina (2022)Ammatillinen toimijuus määrittää osaltaan sitä, kuinka yksilö toimii tai ei toimi työympäristössään. Ilmiönä se on kontekstuaalista, muuttuvaa ja kokemuksellista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää osatyökykyisten ... -
Luokanopettajan ammatillisen toimijuuden ulottuvuudet yhteisopettajuudessa
Manninen, Mariikka (2019)Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien ammatillisen toimijuuden ulottuvuuksia yhteisopettajuudessa. Tutkimuksessa toimijuutta lähestytään sosiokulttuurisesta näkökulmasta, jolloin toimijuus nähdään rakentuvan yhdessä ... -
Ammatillisen toimijuuden ja työssä oppimisen vahvistaminen : luovia voimavaroja työhön!
Hökkä, Päivi; Paloniemi, Susanna; Vähäsantanen, Katja; Herranen, Sanna; Manninen, Mari; Eteläpelto, Anneli (Jyväskylän yliopisto, 2014)