Kasvattajan rooli leikin ohjaajana esiopetusikäisten lasten leikkitilanteissa
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Leikki on keskeinen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen toimintamuoto ja työtapa. Varhaiskasvattajilta edellytetään aktiivista toimintaa leikin edellytysten turvaamiseksi sekä leikin ohjaamista sopivalla tavalla joko leikin ulkopuolelta tai olemalla itse mukana leikissä. Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli muodostaa kuva siitä, millaiseksi esiopetusikäisten lasten kasvattajat kokevat oman roolinsa leikin ohjaajana päiväkodin niin sanotun omaehtoisen leikin tilanteissa ja millaista ohjaavaa toimintaa leikkitilanteissa mahdollisesti tapahtuu. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää lastentarhanopettajaa ja analysoitiin laadullisesti. Kasvattajan roolissa korostuivat leikkirauhaa edistävät toimet sekä leikin ulkopuolisen havainnoijan rooli, joka myös suuntasi roolin mukauttamista tilanteen vaatimusten mukaiseksi. Leikkiä ohjataan tarvittaessa, jos lapsilla on haasteita leikin itsenäisessä rakentamisessa ja kehittämisessä tai leikki muuttuu epätoivottuja piirteitä sisältäväksi. Leikkiin osallistuminen tapahtui yleensä lasten pyynnöstä. Tulokset viittaavat siihen, että kasvattajat määrittelevät leikin laatua ja leikkitaitoja enemmänkin lasten keskinäisen sosiaalisen toiminnan ja vuorovaikutuksen näkökulmasta kuin leikin kehitystasosta kertovien kriteereiden perusteella. Kasvattajien tavoitteena oli huolehtia siitä, että jokainen lapsi voi kokea leikin iloa ja osallisuutta yhteisissä leikeissä sekä yhteenkuuluvuutta omaan ryhmään.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [4980]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Omaehtoisen leikin rajoittaminen päiväkodissa : varhaiskasvattajien näkemyksiä lasten ei-toivotuista leikeistä
Mikkonen, Anssi (2018)Päiväkodeissa on paljon leikkiä koskevia sääntöjä, mutta tutkimusta aiheesta on niukasti. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, mitä leikkejä suomalaisissa päiväkodeissa kielletään, ja että mitkä leikit ovat varhaiskasvattajien ... -
Esiopetusikäisten lasten fyysinen aktiivisuus ja leikin lajit leluttomassa leikissä
Ilén, Matilda (2021)Lasten fyysisen aktiivisuuden vähäisestä määrästä on paljon tutkimuksia, ja tutkijat ovat heränneet tietoisuuteen siitä, että lapset ovat päiväkotipäivien aikana pääosin passiivisia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ... -
Katseenkäyttöä ja protokeskustelua : pienten lasten keskinäinen kommunikointi ja kasvattajan rooli päiväkodin leikkihetkillä
Salonen, Emilia (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten 0–3-vuotiaat lapset kommunikoivat vertaisten kanssa päiväkodin leikkihetkillä ja miten kasvattaja tukee tai estää pienten lasten keskinäistä kommunikointia. Tutkimuksen ... -
"Kepistä on moneksi" : lasten omaehtoinen leikki metsäeskarissa
Rahm, Mari; Rintamäki, Jenna (2019)Lasten leikkejä metsäpäiväkodeissa on tutkittu jonkin verran ulkomailla, mutta aiheeseen liittyvää suomalaistutkimusta ei juuri onnistuttu löytämään. Tässä tutkimuksessa pyrittiin saamaan käsitys lasten leikeistä suomalaisessa ... -
Lapsen omaehtoinen leikki : lastentarhanopettajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien arvioimana
Janatuinen, Päivi (2015)Janatuinen, Päivi. LAPSEN OMAEHTOINEN LEIKKI – LASTENTARHANOPETTAJIEN JA VARHAISKASVATUKSEN ERITYISOPETTAJIEN ARVIOIMANA. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkimus. Kevätlukukausi 2015. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.