Show simple item record

dc.contributor.authorMutanen, Minna
dc.date.accessioned2019-06-20T07:37:21Z
dc.date.available2019-06-20T07:37:21Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64756
dc.description.abstractLeikki on keskeinen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen toimintamuoto ja työtapa. Varhaiskasvattajilta edellytetään aktiivista toimintaa leikin edellytysten turvaamiseksi sekä leikin ohjaamista sopivalla tavalla joko leikin ulkopuolelta tai olemalla itse mukana leikissä. Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli muodostaa kuva siitä, millaiseksi esiopetusikäisten lasten kasvattajat kokevat oman roolinsa leikin ohjaajana päiväkodin niin sanotun omaehtoisen leikin tilanteissa ja millaista ohjaavaa toimintaa leikkitilanteissa mahdollisesti tapahtuu. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää lastentarhanopettajaa ja analysoitiin laadullisesti. Kasvattajan roolissa korostuivat leikkirauhaa edistävät toimet sekä leikin ulkopuolisen havainnoijan rooli, joka myös suuntasi roolin mukauttamista tilanteen vaatimusten mukaiseksi. Leikkiä ohjataan tarvittaessa, jos lapsilla on haasteita leikin itsenäisessä rakentamisessa ja kehittämisessä tai leikki muuttuu epätoivottuja piirteitä sisältäväksi. Leikkiin osallistuminen tapahtui yleensä lasten pyynnöstä. Tulokset viittaavat siihen, että kasvattajat määrittelevät leikin laatua ja leikkitaitoja enemmänkin lasten keskinäisen sosiaalisen toiminnan ja vuorovaikutuksen näkökulmasta kuin leikin kehitystasosta kertovien kriteereiden perusteella. Kasvattajien tavoitteena oli huolehtia siitä, että jokainen lapsi voi kokea leikin iloa ja osallisuutta yhteisissä leikeissä sekä yhteenkuuluvuutta omaan ryhmään.fi
dc.format.extent55
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otheromaehtoinen leikki
dc.subject.otherleikin ohjaus
dc.subject.otherkasvattajan rooli
dc.titleKasvattajan rooli leikin ohjaajana esiopetusikäisten lasten leikkitilanteissa
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906203342
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysoleikki (toiminta)
dc.subject.ysokasvattajat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright