dc.contributor.advisor | Laine, Timo | |
dc.contributor.author | Rissanen, Nico | |
dc.date.accessioned | 2019-06-19T08:26:21Z | |
dc.date.available | 2019-06-19T08:26:21Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64703 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman päätarkoitus on teoreettisesti selvittää, miten koulussa istumiseen liittyviä haasteita voidaan pedagogisesti ratkaista. Tutkimuksen alkupuolella eritellään koulussa istumisen ongelmatekijöitä ja niiden kehollisesti latautuneita ratkaisumahdollisuuksia, joiden avulla rakennetaan kehotietoisia pedagogisia näkökulmia istumispedagogiikan haasteiden purkamiseksi. Tutkimusprosessin aikana tarkastellaan erityisesti koulun ja istumisen suhdetta, istumisen hyvinvointiyhteyksiä sekä oppimisen kehollisuutta ja kehotietoisuutta.
Koulun istumisongelmien vähentämistä lähestytään tutkimuksessa synteettisestä, hermeneuttisesta ja filosofisesta tutkimusotteesta käsin. Kehotietoisesti orientoituneiden pedagogisten näkökulmien tulkitsemisen ja synteettisen konstruoinnin prosessissa hahmotellaan kokonaisnäkemystä myös uudenlaisesta kasvatusteoreettisesta järjestelmästä, kehotietoisesta pedagogiikasta. Tutkimuksen monitieteellinen aineistomateriaali koostuu kasvatustieteiden, terveystieteiden ja filosofian kentille ulottuvista pedagogiikkaan, istumiseen, kehollisuuteen ja kehotietoisuuteen välittömästi ja välillisesti liittyvistä kirjallisuuksista.
Tutkimuksen keskeiseksi tulokseksi nousi neljä koulussa istumisen ongelmia purkavaa pedagogista näkökulmaa: istumisen tauotus oppitunneilla, vaihtelevat ja ergonomiset opiskeluasennot, keholliset opetusmenetelmät ja kehollinen demokratia. Kehollisuudestaan tietoiseksi tulemisen prosessin lävistäessä näitä kaikkia neljää näkökulmaa, muodostavat ne yhdessä kehotietoisen pedagogiikan ajattelu- ja toimintakokonaisuuden. Tämän tutkimuksen perusteella oppilaiden ongelmallista koulussa istumista voidaan vähentää ja ratkaista ottamalla kasvatukseen ja opetukseen mukaan kehotietoisen pedagogiikan neljä pedagogista näkökulmaa. | fi |
dc.format.extent | 86 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | kehotietoinen pedagogiikka | |
dc.subject.other | istumispedagogiikka | |
dc.subject.other | koulussa istuminen | |
dc.subject.other | kehollisuus | |
dc.subject.other | kehotietoisuus | |
dc.subject.other | kehotietoinen oppimisympäristö | |
dc.title | Kehotietoinen pedagogiikka | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906193293 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.subject.yso | istuminen | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.subject.yso | ruumiillisuus | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |