Kehotietoinen pedagogiikka
Tämän tutkielman päätarkoitus on teoreettisesti selvittää, miten koulussa istumiseen liittyviä haasteita voidaan pedagogisesti ratkaista. Tutkimuksen alkupuolella eritellään koulussa istumisen ongelmatekijöitä ja niiden kehollisesti latautuneita ratkaisumahdollisuuksia, joiden avulla rakennetaan kehotietoisia pedagogisia näkökulmia istumispedagogiikan haasteiden purkamiseksi. Tutkimusprosessin aikana tarkastellaan erityisesti koulun ja istumisen suhdetta, istumisen hyvinvointiyhteyksiä sekä oppimisen kehollisuutta ja kehotietoisuutta.
Koulun istumisongelmien vähentämistä lähestytään tutkimuksessa synteettisestä, hermeneuttisesta ja filosofisesta tutkimusotteesta käsin. Kehotietoisesti orientoituneiden pedagogisten näkökulmien tulkitsemisen ja synteettisen konstruoinnin prosessissa hahmotellaan kokonaisnäkemystä myös uudenlaisesta kasvatusteoreettisesta järjestelmästä, kehotietoisesta pedagogiikasta. Tutkimuksen monitieteellinen aineistomateriaali koostuu kasvatustieteiden, terveystieteiden ja filosofian kentille ulottuvista pedagogiikkaan, istumiseen, kehollisuuteen ja kehotietoisuuteen välittömästi ja välillisesti liittyvistä kirjallisuuksista.
Tutkimuksen keskeiseksi tulokseksi nousi neljä koulussa istumisen ongelmia purkavaa pedagogista näkökulmaa: istumisen tauotus oppitunneilla, vaihtelevat ja ergonomiset opiskeluasennot, keholliset opetusmenetelmät ja kehollinen demokratia. Kehollisuudestaan tietoiseksi tulemisen prosessin lävistäessä näitä kaikkia neljää näkökulmaa, muodostavat ne yhdessä kehotietoisen pedagogiikan ajattelu- ja toimintakokonaisuuden. Tämän tutkimuksen perusteella oppilaiden ongelmallista koulussa istumista voidaan vähentää ja ratkaista ottamalla kasvatukseen ja opetukseen mukaan kehotietoisen pedagogiikan neljä pedagogista näkökulmaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Keho ja mieli liikkeelle! : kokemuksia kehollisuudesta ja kehon merkityksistä luovan liikkeen kurssilla
Jonsson, Heta (2013)Tutkimuksessa tarkastellaan neljän naispuolisen opiskelijan kehollisuuden kokemuksia luovan liikkeen kurssilla Jyväskylän yliopistolla helmikuussa 2012. Päätavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, millaisista näkökulmista ... -
"Kevyt olo mitä ei oo koskaan saanut mistään muualta" : erityisammattiopiston opiskelijoiden kokemuksia kehonhuoltoharjoittelusta ja sen merkityksestä opiskeluissa jaksamisessa.
Halonen, Siiri (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa, kuvata ja arvioida erityisammattiopiston opiskelijoille kehonhuoltointerventio. Kehonhuoltointervention tavoitteena oli lisätä opiskeluun käytettäviä voimavaroja ... -
Kehollinen oppiminen : kehollisen oppimisen teoria ja käytännön sovelluksia terveystiedon luokkahuoneopetukseen
Hänninen, Tuomas (2021)Tämän tutkielman tarkoitus oli avata kehollisen oppimisen teoriaa ja luoda sen perusteella sovelluksia yläkoulun terveystiedon luokkahuoneopetukseen. Toteutin tutkielman keräämällä kehollisen oppimisen tutkimusmateriaalia ... -
Keinoja vähentää paikallaanoloa koulussa löytyy
Laukkanen, Arto (Liikuntatieteellinen seura, 2024) -
Pedagogista rajankäyntiä koulussa : inkluusioreitit ja yhdessä oppimisen edellytykset
Mikola, Marjatta (Jyväskylän yliopisto, 2011)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.