Kauppakeskuksen käytettävyys, case Veturi
Tekijät
Päivämäärä
2019Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää kauppakeskus Veturin käytettävyyden nykytila ja löytää mahdollisia kehityskohteita käytettävyyden parantamiseen. Kaupan toimintaympäristö ja toisaalta niin kuluttajien kuin vuokralaistenkin toiveet kauppapaikoista muuttuvat kiihtyvään tahtiin. Käytettävyyden ja liiketoiminnan jatkuva kehittäminen ovat avaintekijöitä jatkuvasti kiristyvässä kilpailussa asiakkaiden huomiosta. Kauppakeskuksen käytettävyydellä tarkoitetaan mahdollisimman hiottua tila- ja palveluratkaisua, joka auttaa käyttäjäänsä saavuttamaan tavoitteensa helposti ja mutkattomasti. Käytettävyyden osatekijät tässä tutkimuksessa olivat: tunnettuus, saavutettavuus, toiminnallisuus, liikekokoonpano, viihtyisyys, navigoitavuus ja vuorovaikutus. Käytettävyyden selvittämiseen pureuduttiin tähän tarkoitukseen kehitetyn ja useassa kauppakeskuksessa testatun käytettävyysmittariston, asiakas- ja käyttäjätyytyväisyystutkimusten ja laajan dokumenttiaineiston perusteella. Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka on hengeltään kehittävä ja praktinen. Tutkimuksen tärkeimmät tavoitteet ovat toimialan parhaiden käytäntöjen löytäminen ja kauppakeskuksen kehittäminen. Tutkimuksen näkökulmina ovat asiakas- ja vuokralaisnäkökulmat. Kauppakeskus Veturin käytettävyys näyttää tutkimuksen tulosten perusteella olevan kohtuullisen hyvällä tasolla. Käytettävyyden kehitettäviä kohteita löytyi käytettävyysmittariston perusteella enimmäkseen liikekokoonpanosta ja kauppakeskuksen toiminnallisuudesta. Liikekokoonpanon monipuolisuuden parantaminen sekä kahvila- ja ravintolaliiketoiminnan lisääminen näyttäisivät olevan tärkeimmät painopistesuunnat. Toiminnallisuutta parantaisivat kauppakeskuksen perusfasiliteetteihin liittyvät WC- tilojen viihtyvyyden lisääminen ja leikkipaikkatoimintojen parantaminen. Asiakastyytyväisyystutkimusten tuloksista tärkeimmiksi kehityskohteiksi nousivat liikevalikoiman monipuolisuus ja kauppakeskuksen viihtyisyyden parantaminen, jossa merkittävässä roolissa voisivat olla kahvila- ja ravintolapalveluiden lisääminen. Kolmantena esiin nousi kauppakeskuksen saavutettavuuden parantaminen, johon tosin vaikuttamismahdollisuudet ovat kohtuullisen rajallisia ja liittyvät enimmäkseen opastukseen. Käyttäjätyytyväisyys on kauppakeskuksen vuokralaisten mielestä erittäin hyvällä tasolla. Kehityskohteet löytyvät kauppakeskusmarkkinoinnin ja myymälöiden oman markkinoinnin yhteensovittamisesta, yritysten näkyvyydestä kauppakeskuksen sisällä sekä liikkeiden välisen yhteistyön kehittämisestä. Tutkimuksen keskiössä olevien käytettävyysmittariston ja aiempien tutkimusten perusteella voidaan todeta tutkimuskohteen käytettävyyden olevan kohtuullisen hyvällä tasolla ja esille nousseiden kehityskohteiden olevan melko hyvin toteutettavissa. Voidaan myös todeta, että käytettävyyden kehittäminen on tulevaisuudessa yhä tärkeämpi tekijä, sillä kaupan ja kauppakeskusten toimintaympäristö muuttuu yhä kiihtyvään tahtiin. Jatkotutkimuksia ajatellen nousee tutkimuksen laajasta tausta-aineistosta esiin kasvava tarve kestävän liiketoiminnan edistämiseen ja ympäristöarvojen huomioimiseen kauppakeskusympäristöjä kehitettäessä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29054]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Improving the security of multiple passwords through a greater understanding of the human memory
Woods, Naomi (University of Jyväskylä, 2016)Multiple passwords are an increasing security issue that will only get worse with time. One of the major factors that compromise multiple passwords is users’ memory, and the behaviors they adopt to compensate for its ... -
Visuaalisen käytettävyyden vaikutukset luottamuksen muodostumiseen verkkosivustolla
Virtanen, Rosa (2018)Visuaalisen käytettävyyden ja luottamuksen käsitteiden yleinen määrittely on ollut kirjallisuudessa haasteellista, mikä herätti tarpeen tutkielman toteuttami-selle. Visuaalisen käytettävyyden merkitys verkkosivustolla on ... -
Verkkokaupan käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tekijät
Hannuksela, Emma-Stiina (2019)Kilpailu verkkokauppojen välillä kiristyy verkkokaupankäynnin kasvaessa. Käyttäjäkokemus on yksi verkkokaupan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä ja sen nähdään vaikuttavan asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Käyttäjäkokemuksen ... -
Toiminnanohjausjärjestelmien käytettävyys : arviointi, suunnitteluperiaatteita ja aiempia tutkimuksia
Kupari, Eerika (2020)Toiminnanohjausjärjestelmät ovat nykypäivänä olennainen osa monen yrityksen toimintaa. Järjestelmien avulla automatisoidaan muun muassa myynnin, oston, asiakkuuksien ja projektinhallinnan prosesseja sekä hallinnoidaan dataa ... -
Autojen käyttöjärjestelmien vaikutus turvallisuuteen
Partanen, Juuso-Petteri (2021)Uusissa autoissa olevien erilaisten järjestelmien ja ominaisuuksien määrä on kasvanut viimeisten vuosien aikana huomattavasti. Niiden hallitsemiseen on täytynyt kehittää uudenlaisia ohjaustapoja, sillä pelkät painikkeet ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.