Visuaalisen käytettävyyden vaikutukset luottamuksen muodostumiseen verkkosivustolla
Visuaalisen käytettävyyden ja luottamuksen käsitteiden yleinen määrittely on ollut kirjallisuudessa haasteellista, mikä herätti tarpeen tutkielman toteuttami-selle. Visuaalisen käytettävyyden merkitys verkkosivustolla on tärkeä erityi-sesti varhaisen luottamuksen kannalta, sillä käyttäjän herkkyys palveluntarjo-ajan vaihtamiselle on erittäin suuri, ellei varhaista luottamusta muodostu. Tut-kielmassa keskityttiin visuaalisen käytettävyyden elementtien määrittelyyn ja niiden vaikutukseen luottamuksen muodostumisessa verkkosivustolla. Tut-kielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, ja tutkielmassa määriteltiin kirjalli-suuden pohjalta tärkeimmät visuaalisen käytettävyyden elementit, sekä niiden suhde käyttäjän luottamuksen muodostumiseen verkkosivustolla. Tutkielman lopputuloksena todettiin muun muassa sivuston navigoinnin helppouden, koetun kontrollin, pehmeiden värien käytön, laadukkaiden valokuvien, sivus-ton asettelun, yrityksen logon käytön, brändäyksen, johdonmukaisuuden, yh-teneväisyyden ja yksinkertaisuuden vaikuttavan luottamuksen muodostumi-seen positiivisesti verkkosivustolla. Tutkielman rajoitteiksi todettiin muun muassa visuaalisen käytettävyyden moniselitteiset määritelmät kirjallisuudes-sa, sekä tutkielmassa asetettujen tutkimuskysymysten aihepiirien mukaisten tutkimusten vähäisyys. Haasteita aiheuttivat visuaalisen käytettävyyden ele-menttien määrittely, visuaalisen käytettävyyden käsitteen määrittely sekä luot-tamuksen moniulotteinen luonne. Jatkotutkimusaiheina esitettiin esimerkiksi visuaalisen käytettävyyden ja käyttäjän demografisen taustan vaikutus luotta-muksen muodostumisessa, jonka todettiin kirjallisuuden pohjalta olevan aina-kin kulttuurisidonnaista.
...
The concepts of visual usability and consumer trust are hard to define due to their multidimensional nature, which raised the need for this thesis. The signif-icance of visual usability on a website is especially crucial considering the for-mation of initial trust, since the sensibility to switch a desired service provider due to the lack of initial trust is especially high. In this thesis the focus was on defining the elements of visual usability, and the possible effect they have on the formation of trust in the context of a website. This thesis was conducted as a literary review and based on the findings of this literary review, the main ele-ments of visual usability were defined, as well as what is their relation to the formation of trust on a website. As a result, it was stated that the ease of naviga-tion, perceived control, use of soft colors, high quality photography, layout, use of the company logo, branding, consistency, coherence, and simplicity were the main positively affecting factors when constructing trust. The vague or mul-tidimensional definitions of visual usability on the researched literary, as well as the lack of previous research on the research questions given in this thesis were noted as constraints. The definition of the elements of visual usability, the definition of the visual usability and the multidimensional nature of trust gave challenges when conducting this thesis. In the future, it was proposed that the visual usability, it’s relation to consumer’s demographic background and the forming of trust could be useful to research, since it was stated that the forming of trust is at least culturally bound.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käyttöliittymösuunnittelun perusperiaatteet verkkokaupoissa
Vänskä, Sini (2019)Käyttöliittymä on ihmisen käyttämän teknologian osa, jonka avulla ihminen pyrkii saavuttamaan päämääränsä ja erittelemään ongelmaansa. Käyttöliittymäsuunnittelu on osa käyttökokemuksen suunnittelua, jolla pyritään vaikuttamaan ... -
Verkkosivujen visuaalisen ulkoasun vaikutukset käyttäjäkokemukseen
Laine, Sanni (2018)Verkkosivujen visuaalinen ulkoasu vaikuttaa paljon käyttäjien muodostamiin mielikuviin yrityksistä. Nämä mielikuvat vaikuttavat merkittävästi käyttäjien toimintaan sivustoja kohtaan sekä tätä kautta yritysten menestykseen. ... -
Kuluttajan luottamuksen vaikutus ostopäätösprosessiin verkkokaupassa
Kokko, Iida (2018)Verkkokaupankäynti on digitalisaation myötä kasvanut huomattavasti. Myös kuluttajan luottamuksen merkitys verkkokaupan kontekstissa on lisääntynyt. Kuluttajan ostopäätösprosessi on verkkokaupan myötä monimuotoistunut ja ... -
Christian metal online : the discursive construction of identity and culture
Jousmäki, Henna (University of Jyväskylä, 2015) -
Nettisivujen käytettävyys
Kuusela, Essi (2018)Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mistä asioista hyvä käytettävyys koostuu ja miten se luodaan. Käytettävyydellä on suuri vaikutus nettisivujen menestykseen, ja siksi se on osattava ottaa huomioon. Tutkielmassa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.