Visuaalisen käytettävyyden vaikutukset luottamuksen muodostumiseen verkkosivustolla

Abstract
Visuaalisen käytettävyyden ja luottamuksen käsitteiden yleinen määrittely on ollut kirjallisuudessa haasteellista, mikä herätti tarpeen tutkielman toteuttami-selle. Visuaalisen käytettävyyden merkitys verkkosivustolla on tärkeä erityi-sesti varhaisen luottamuksen kannalta, sillä käyttäjän herkkyys palveluntarjo-ajan vaihtamiselle on erittäin suuri, ellei varhaista luottamusta muodostu. Tut-kielmassa keskityttiin visuaalisen käytettävyyden elementtien määrittelyyn ja niiden vaikutukseen luottamuksen muodostumisessa verkkosivustolla. Tut-kielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, ja tutkielmassa määriteltiin kirjalli-suuden pohjalta tärkeimmät visuaalisen käytettävyyden elementit, sekä niiden suhde käyttäjän luottamuksen muodostumiseen verkkosivustolla. Tutkielman lopputuloksena todettiin muun muassa sivuston navigoinnin helppouden, koetun kontrollin, pehmeiden värien käytön, laadukkaiden valokuvien, sivus-ton asettelun, yrityksen logon käytön, brändäyksen, johdonmukaisuuden, yh-teneväisyyden ja yksinkertaisuuden vaikuttavan luottamuksen muodostumi-seen positiivisesti verkkosivustolla. Tutkielman rajoitteiksi todettiin muun muassa visuaalisen käytettävyyden moniselitteiset määritelmät kirjallisuudes-sa, sekä tutkielmassa asetettujen tutkimuskysymysten aihepiirien mukaisten tutkimusten vähäisyys. Haasteita aiheuttivat visuaalisen käytettävyyden ele-menttien määrittely, visuaalisen käytettävyyden käsitteen määrittely sekä luot-tamuksen moniulotteinen luonne. Jatkotutkimusaiheina esitettiin esimerkiksi visuaalisen käytettävyyden ja käyttäjän demografisen taustan vaikutus luotta-muksen muodostumisessa, jonka todettiin kirjallisuuden pohjalta olevan aina-kin kulttuurisidonnaista.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806063030Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share