Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

Paavalin kääntymys Caravaggion kuvaamana

Icon
5.1Mb

Tekijät
Vanhala, Pauli
Päivämäärä
2019
Oppiaine
TaidehistoriaArt History
Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Voit pyytää käyttörajoitetun opinnäytteen itsellesi tästä
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.

 
Tutkin Michelangelo di Merisi da Caravaggion (1571–1610) öljyvärimaalausta Paavalin kääntymys (1601). Maalaus sijaitsee Santa Maria del Popolo -kirkon Cerasi-kappelissa Roomassa. Samassa kappelissa on kaksi muutakin maalausta. Esillä ovat myös Caravaggion maalaama Pietarin ristiinnaulitseminen (1601) ja Annibale Carraccin (1560–1609) Neitsyt Marian taivaaseenottaminen (1601). Olen tullut siihen tulokseen, että näillä kolmella maalauksella on keskinäinen vuoropuhelu, jota ei juuri ole aiemmassa kirjallisuudessa otettu huomioon. Käytän tulkinnassa hyödyksi taidehistorian opintojeni lisäksi teologian, uskontotieteen, filosofian, estetiikan, alue- ja kulttuurintutkimuksen ja kulttuuriperinnön tutkimuksen opintoja, joiden avulla esitän maalauksen tulkintaan uusia näkökulmia. Maalauksen tärkeä teema on ihminen tienristeyksessä, käännekohdan äärellä. Tämä teema on ajaton ja koskee kaikkia ihmisiä – katolisen kirkon opetuksen mukaan myös heitä, jotka ovat jo nukkuneet pois. Caravaggion maalaama Paavali makaa kädet ja jalat harallaan kuin rocktähti, sillä jumalallinen valospotti, totuuden välähdys, on sokeuttanut hänet. Paavali joutuu tutkimaan sisintään. Tappajasta syntyy uusi ihminen, joka julistaa rauhaa kaikille. Olen ollut koko aikuisikäni tekemisissä huonoista olosuhteista pelastettujen hevosten kanssa. Kolmas tärkeä tutkimuskohde onkin hevonen, joka täyttää maalauksen pinta-alasta valtaosan. Hevosen keskeisyydelle on löydettävissä runsaasti perusteita antiikin taruperinteestä, kirkon opetuksesta ja maalaustaiteen historiasta. Kilpailu maalareiden välillä oli armotonta, ja siksi Caravaggio panosti maalauksiinsa intohimoisesti. Hän teki tarkkaa taustatyötä ennen maalaamistapahtumaa. On epäuskottavaa. että hevonen olisi maalattu teokseen vain sen vuoksi, että maalari olisi halunnut osoittaa kilpailijoilleen ylivoimaansa vaikean hahmon maalaamisessa. Hevosen hoitajaksi tutkimuskirjallisuudessa usein arveltu mies on tulkintani mukaan ensimmäinen kristitty marttyyri Stefanos, jonka kivitykseen Paavali oli osallistunut. Toinen keskeinen löytöni on se, että teoksessa on mukana monella tasolla arkkienkeli Mikael. Caravaggion teokset näyttävät dokumentaarisilta, valokuvamaisilta, niissä on huumoria, ne ovat monitulkintaisia. Teosten väriskaala on poikkeuksellisen rikas. Valokuvaajana olen innoissani Caravaggion tavasta käsitellä valoa. Tulkinnassani teokseen maalattu valoilmiö tarkoittaa Kristuksen ilmestymistä, joka on symbolisesti puettu arkkienkeli Mikaelin miekan välähdykseen. Lähdekirjallisuudessa Caravaggio esitetään nerona, joka edusti uutta aikakautta. Hänet nähdään jopa modernismin perustajana. On myös kirjoitettu, että hänen todellinen suuruutensa löydettiin vasta 1900-luvun toisella vuosikymmenellä. Monet hänen maalauksistaan, kuten Paavalin kääntymys, ovat kuitenkin olleet samalla paikalla jo vuosisatoja ja palvelleet pyhiinvaeltajia sekä messussa kävijöitä samalla tavalla kuin nyt. Tämä arkinen seikka on mielestäni hyvin merkittävä. Teos toimii edelleen tehtävässään katolisen uskon artefaktina ja tärkeänä 1600-luvun alun Rooman kirkkotaiteen dokumenttina. ...
Asiasanat
Caravaggio Paavali Pietari Neitsyt Maria arkkienkeli Mikael Stefanos Luther vastareformaatio Santa Maria del Popolo Rooma kuvataide paha hyvä valo kääntymys pyhiinvaellukset roomalaiskatolinen kirkko maalaukset hevonen maalaustaide
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906183261

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • Vaginadialogeja : kuukautisveren tabu Hanni Haapaniemen Neitsyt Maria -maalauksissa 

    Karhapää, Laura (2015)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään kuukautisveren symboliikkaa taiteessa. Tutkimuskohteina ovat Hanni Haapaniemen kolme kuukautisverellä maalattua Neitsyt Maria -aiheista teosta. Tutkimuskysymys voiko lika rikkoa ...
  • Observations on the Painting Technique and Materials Used in the Painting of Lake View, by Akseli Gallen-Kallela 

    Johde, Katariina; Tikkala, Hanne (Kansallisgalleria, 2021)
  • Kirkkomaalauksen traditio ja muutos 1720-1880 : Carl Fredrik Blom murrosajan maalarina 

    Hanka, Heikki (Jyväskylän yliopisto, 1997)
  • Monitieteistä tutkimusta mestari Franckesta 

    Pirinen, Hanna (Taidehistorian seura, 2018)
  • Alaston nainen kuvataiteessa : Démasquée - Axel Gallénin alastonmaalaus vuodelta 1888 

    Sipiläinen, Pia (2004)
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre