dc.contributor.advisor | Kollanus, Sami | |
dc.contributor.author | Sirkka, Inka-Maria | |
dc.date.accessioned | 2019-06-14T07:57:57Z | |
dc.date.available | 2019-06-14T07:57:57Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64622 | |
dc.description.abstract | Teknologian omaksuminen ja informaatioteknologian diffuusio ovat olleet erittäin tutkittuja aiheita informaatioteknologian saralla. Sukupuolen tarkastelu yhtenä muuttujana teknologian omaksumisen kontekstissa on ollut vähäistä. Teknologian hyväksymisen ja käyttöönoton teoriat ovat kuitenkin kehittyneet vuosien varrella ja mahdolliset sukupuolierot ovat tarjonneet tarkastelunäkökulman informaatioteknologian hyväksymiselle niin koulutuksen, kuin terveydenhuollon teknologioiden parissa. Tämän tutkielman tavoitteena on koota koulutus- ja oppimisteknologian hyväksymisen ja käyttöönoton tutkimuksissa ilmeneviä sukupuolieroja. Tutkielma on tyypiltään kirjallisuuskatsaus. Tutkielmassa esitellään aineiston tutkimustulosten lisäksi aineistolle keskeisiä teknologian hyväksymisen ja käyttöönoton teorioita, sekä tarkastelee sukupuolta osana teknologian omaksumisen tutkimuksen muuttujapohjaa. Aineistosta löydetään toistuvia havaintoja muun muassa koetun hyödyllisyyden merkittävyydestä miesten koulutus- ja opetusteknologian käyttöönotolle, mutta tutkimustulokset ovat pääosin hyvin ristiriitaisia. Sukupuolieroista tutkielman kontekstissa ei voida tämän vuoksi tehdä kattavia johtopäätöksiä. Tutkimustulosten ristiriitaisuus nostaa esiin tarpeen jatkotutkimukselle ja korostaa erityisesti pitkittäistutkimusten puutetta. | fi |
dc.description.abstract | The acceptance and adoption of technology and diffusion of information technology have been heavily researched topics in the field of information technology. The inclusion of gender as a variable to the research of the topic has been recent, and therefore studies approaching technology acceptance from a gender-perspective are still few. Gender and gender differences have lately provided a point of view to technology acceptance research as theories that aim to model the processes of technology acceptance and adoption have been developed further. The goal of this thesis is to gather information on gender differences within technology acceptance and adoption in the context of education and learning by the means of a literature review. The thesis presents the key findings about gender differences in the specific environments of primary and secondary education, higher education, teaching and at the workplace. Additionally, some of the most significant theoretical background for the material is introduced and gender and its role in these models is examined briefly to form an understanding of the assumptions current research is based upon. The literature provides some recurrent findings of, for example, the importance of perceived usefulness to males. Overall, the findings are too ambivalent to form a comprehensive and general picture of gender differences in technology acceptance in the context of education and learning. The thesis therefore highlights the need for future studies, especially longitudinal ones, of the subject. | en |
dc.format.extent | 35 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | teknologian hyväksyminen | |
dc.subject.other | teknologian käyttöönotto | |
dc.title | Sukupuolierot koulutuksen ja oppimisen teknologian hyväksymisessä ja käyttöönotossa | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906143208 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | koulutusteknologia | |
dc.subject.yso | sukupuolierot | |
dc.subject.yso | käyttöönotto | |
dc.subject.yso | sukupuoli | |
dc.subject.yso | hyväksyminen | |
dc.subject.yso | hyödyllisyys | |
dc.subject.yso | teknologia | |
dc.subject.yso | sukupuoliroolit | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | | |