Show simple item record

dc.contributor.advisorKollanus, Sami
dc.contributor.authorSirkka, Inka-Maria
dc.date.accessioned2019-06-14T07:57:57Z
dc.date.available2019-06-14T07:57:57Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64622
dc.description.abstractTeknologian omaksuminen ja informaatioteknologian diffuusio ovat olleet erittäin tutkittuja aiheita informaatioteknologian saralla. Sukupuolen tarkastelu yhtenä muuttujana teknologian omaksumisen kontekstissa on ollut vähäistä. Teknologian hyväksymisen ja käyttöönoton teoriat ovat kuitenkin kehittyneet vuosien varrella ja mahdolliset sukupuolierot ovat tarjonneet tarkastelunäkökulman informaatioteknologian hyväksymiselle niin koulutuksen, kuin terveydenhuollon teknologioiden parissa. Tämän tutkielman tavoitteena on koota koulutus- ja oppimisteknologian hyväksymisen ja käyttöönoton tutkimuksissa ilmeneviä sukupuolieroja. Tutkielma on tyypiltään kirjallisuuskatsaus. Tutkielmassa esitellään aineiston tutkimustulosten lisäksi aineistolle keskeisiä teknologian hyväksymisen ja käyttöönoton teorioita, sekä tarkastelee sukupuolta osana teknologian omaksumisen tutkimuksen muuttujapohjaa. Aineistosta löydetään toistuvia havaintoja muun muassa koetun hyödyllisyyden merkittävyydestä miesten koulutus- ja opetusteknologian käyttöönotolle, mutta tutkimustulokset ovat pääosin hyvin ristiriitaisia. Sukupuolieroista tutkielman kontekstissa ei voida tämän vuoksi tehdä kattavia johtopäätöksiä. Tutkimustulosten ristiriitaisuus nostaa esiin tarpeen jatkotutkimukselle ja korostaa erityisesti pitkittäistutkimusten puutetta.fi
dc.description.abstractThe acceptance and adoption of technology and diffusion of information technology have been heavily researched topics in the field of information technology. The inclusion of gender as a variable to the research of the topic has been recent, and therefore studies approaching technology acceptance from a gender-perspective are still few. Gender and gender differences have lately provided a point of view to technology acceptance research as theories that aim to model the processes of technology acceptance and adoption have been developed further. The goal of this thesis is to gather information on gender differences within technology acceptance and adoption in the context of education and learning by the means of a literature review. The thesis presents the key findings about gender differences in the specific environments of primary and secondary education, higher education, teaching and at the workplace. Additionally, some of the most significant theoretical background for the material is introduced and gender and its role in these models is examined briefly to form an understanding of the assumptions current research is based upon. The literature provides some recurrent findings of, for example, the importance of perceived usefulness to males. Overall, the findings are too ambivalent to form a comprehensive and general picture of gender differences in technology acceptance in the context of education and learning. The thesis therefore highlights the need for future studies, especially longitudinal ones, of the subject.en
dc.format.extent35
dc.language.isofi
dc.subject.otherteknologian hyväksyminen
dc.subject.otherteknologian käyttöönotto
dc.titleSukupuolierot koulutuksen ja oppimisen teknologian hyväksymisessä ja käyttöönotossa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906143208
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysokoulutusteknologia
dc.subject.ysosukupuolierot
dc.subject.ysokäyttöönotto
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysohyväksyminen
dc.subject.ysohyödyllisyys
dc.subject.ysoteknologia
dc.subject.ysosukupuoliroolit
dc.rights.accessrights


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record