The development of trust in project preparation phase of multicultural projects – are long-term exchanges a key for successful cooperation?
Tekijät
Päivämäärä
2019Korkeakoulut kilpailevat erilaisten kansainvälisten rahoitusohjelmien tarjoamista ulkoisista rahoituksista, joita ne hakevat tutkimus- ja kehittämishankkeilleen. Rahoitusohjelmat vaativat usein projektien sisältävän partnereita useista maista. Menestyminen kilpailussa projektirahoituksista vaatii, että partneriyhteistyöhön kiinnitetään enemmän huomiota. Yksi keinoista on tarjota henkilökunnalle mahdollisuus pitkään vaihtoon projektissa mukana olevaan organisaatioon. Vaihdon aikana voi työskennellä projektihakemuksen parissa ja syventää yhteistyötä.
Tämä opinnäytetyö pyrki keskittymään siihen miten pitkät vaihdot auttavat luottamuksen kehittymisessä ja tiedon jakamisessa projektipartnereiden välillä projektin valmisteluvaiheessa. Tutkimuksessa mukana olleet henkilöt työskentelivät monikulttuurisissa projekteissa, joten myös kansallisen, sekä organisatorisen kulttuurin merkitystä luottamuksen kehittymiseen tutkittiin.
Soveltavan temaattisen analyysin perusteella voidaan sanoa, että luottamus on tärkeä osa projektipartnereiden välisen yhteistyön syventämisessä. Pitkillä vaihdoilla nähtiin olleen merkitystä luottamuksen kehittymisessä. Tutkimuksessa mukana olleet henkilöt eivät nähneet kansallisen kulttuurin tuntemuksella olleen merkitystä luottamuksen kehittymiseen. Sen sijaan organisatorisen kulttuurin samankaltaisuus koettiin luottamusta rakentavana seikkana. Tutkimustulokset antavat suuntaa, että pitkiä vaihtoja pitäisi suosia enemmän, koska ne ovat tehokas tapa edistää luottamuksen kehittymistä eri maissa olevien projektipartnereiden välillä. Jatkotutkimus voisi syventää tietoutta korkeakoulutuksessa tehtävien projektin koko elämänkaaresta sekä mitkä seikat vaikuttavat projektin menestymiseen.
...
The higher education institutions are competing to receive external funding for their research and development projects from different international funding programs. Often the funding programs require the acceptable projects to have several partners and preferably from different countries. To create successful project funding applications, more attention needs to be directed at creating and maintaining fruitful partnerships. One of the ways to achieve this goal is to send staff for long-term exchanges to the project partner institutions abroad to work on the project application and deepen the collaboration.
This study concentrated on how long-term exchanges facilitate the development of trust and knowledge sharing between the project members during the project preparation phase. As the projects, which are in the focus, are multicultural, also the influence of culture, both national and organizational, was approached.
An applied thematic analysis revealed that trust plays an important role in deepening collaboration between project partners. The long-term exchanges were seen beneficial in the development process of trust. The participants did not experience that acting in an unfamiliar national culture would have influenced negatively on the development of trust. They considered the similarity of work cultures being more constructing for the partnership. The findings suggested that long-term exchanges should be taken into wider use as they are an efficient way to promote the development of trust between the project partners in different countries. Further research is needed to have more profound information on the overall life cycle of a project in higher education and what aspects influence on the success of the projects.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Critical success factors in multinational ERP projects : preparing and executing the implementation across borders
Hartio, Mika (2019)ERP-käyttöönottoprojekteja ja kriittisiä menestystekijöitä näissä projekteissa on tutkittu paljon viimeisten kahden vuosikymmenen aikana. Tästä huolimatta ERP-projektit, jotka on toteutettu yli valtiollisten rajojen, eivät ... -
Developing mutually beneficial understandings of academic cultures in an international higher education Master' s degree programme
Niemi, Christine (2018)International degree programmes (IDPs) in higher education institutions (HEIs) are no new concept. They represent teaching and learning environments (TALEs), in which a variety of academic cultures intersect. The research ... -
” You treat a person as a person.” : higher education English teachers’ experiences and views of teaching multicultural groups
Kaariniemi, Ester (2018)Maahanmuutto, kehittyneet tiedonkulun ja matkustuksen keinot, sekä lisääntynyt kansainvälisyys työelämässä ovat tuoneet monikulttuurisuuden osaksi arkipäivää myös Suomessa. Monikulttuurisuuden lisääntyminen näkyy myös ... -
Relationship-oriented communicative managerial practices to promote effectiveness in long-term multicultural teams : managers' perceptions of their successful practices at a multinational organization
Scholl, Alexandra (2014)The present study examines managerial practices that are perceived to promote multicultural team effectiveness. The objective of the study is to develop a better understanding of multicultural team effectiveness by capturing ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.