dc.contributor.advisor | Siitonen, Marko | |
dc.contributor.author | Peussa, Hanna | |
dc.date.accessioned | 2019-06-10T09:59:37Z | |
dc.date.available | 2019-06-10T09:59:37Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64480 | |
dc.description.abstract | Korkeakoulut kilpailevat erilaisten kansainvälisten rahoitusohjelmien tarjoamista ulkoisista rahoituksista, joita ne hakevat tutkimus- ja kehittämishankkeilleen. Rahoitusohjelmat vaativat usein projektien sisältävän partnereita useista maista. Menestyminen kilpailussa projektirahoituksista vaatii, että partneriyhteistyöhön kiinnitetään enemmän huomiota. Yksi keinoista on tarjota henkilökunnalle mahdollisuus pitkään vaihtoon projektissa mukana olevaan organisaatioon. Vaihdon aikana voi työskennellä projektihakemuksen parissa ja syventää yhteistyötä.
Tämä opinnäytetyö pyrki keskittymään siihen miten pitkät vaihdot auttavat luottamuksen kehittymisessä ja tiedon jakamisessa projektipartnereiden välillä projektin valmisteluvaiheessa. Tutkimuksessa mukana olleet henkilöt työskentelivät monikulttuurisissa projekteissa, joten myös kansallisen, sekä organisatorisen kulttuurin merkitystä luottamuksen kehittymiseen tutkittiin.
Soveltavan temaattisen analyysin perusteella voidaan sanoa, että luottamus on tärkeä osa projektipartnereiden välisen yhteistyön syventämisessä. Pitkillä vaihdoilla nähtiin olleen merkitystä luottamuksen kehittymisessä. Tutkimuksessa mukana olleet henkilöt eivät nähneet kansallisen kulttuurin tuntemuksella olleen merkitystä luottamuksen kehittymiseen. Sen sijaan organisatorisen kulttuurin samankaltaisuus koettiin luottamusta rakentavana seikkana. Tutkimustulokset antavat suuntaa, että pitkiä vaihtoja pitäisi suosia enemmän, koska ne ovat tehokas tapa edistää luottamuksen kehittymistä eri maissa olevien projektipartnereiden välillä. Jatkotutkimus voisi syventää tietoutta korkeakoulutuksessa tehtävien projektin koko elämänkaaresta sekä mitkä seikat vaikuttavat projektin menestymiseen. | fi |
dc.description.abstract | The higher education institutions are competing to receive external funding for their research and development projects from different international funding programs. Often the funding programs require the acceptable projects to have several partners and preferably from different countries. To create successful project funding applications, more attention needs to be directed at creating and maintaining fruitful partnerships. One of the ways to achieve this goal is to send staff for long-term exchanges to the project partner institutions abroad to work on the project application and deepen the collaboration.
This study concentrated on how long-term exchanges facilitate the development of trust and knowledge sharing between the project members during the project preparation phase. As the projects, which are in the focus, are multicultural, also the influence of culture, both national and organizational, was approached.
An applied thematic analysis revealed that trust plays an important role in deepening collaboration between project partners. The long-term exchanges were seen beneficial in the development process of trust. The participants did not experience that acting in an unfamiliar national culture would have influenced negatively on the development of trust. They considered the similarity of work cultures being more constructing for the partnership. The findings suggested that long-term exchanges should be taken into wider use as they are an efficient way to promote the development of trust between the project partners in different countries. Further research is needed to have more profound information on the overall life cycle of a project in higher education and what aspects influence on the success of the projects. | en |
dc.format.extent | 83 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | interpersonal trust | |
dc.subject.other | multicultural team | |
dc.subject.other | development of trust | |
dc.subject.other | international project | |
dc.subject.other | higher education | |
dc.title | The development of trust in project preparation phase of multicultural projects – are long-term exchanges a key for successful cooperation? | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906103104 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | kulttuurienvälinen viestintä | fi |
dc.contributor.oppiaine | Master's Degree Programme in Intercultural Communication | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3134 | |
dc.subject.yso | luottamus | |
dc.subject.yso | työkulttuuri | |
dc.subject.yso | hankkeet | |
dc.subject.yso | trust | |
dc.subject.yso | work culture | |
dc.subject.yso | projects | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |