dc.contributor.author | Lehtinen, Jenna-Maria | |
dc.date.accessioned | 2019-06-10T09:19:36Z | |
dc.date.available | 2019-06-10T09:19:36Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64475 | |
dc.description.abstract | Tämä laadullinen, etnografisia piirteitä sisältävä tapaustutkimus käsittelee lasten itsenäisyyttä lasten omien näkökulmien ja kokemuksien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lasten itsenäisyys ilmenee varhaiskasvatuksen arjessa, sekä miten lapset kokevat itsenäisyyden ja kasvattajan tuen. Tutkimus toteutettiin yhdessä eteläpohjanmaalaisessa päiväkodissa. Tutkimukseen osallistujat olivat 4-5 -vuotiaita lapsia ja heitä oli yhteensä 11 lasta. Tutkimusaineisto hankittiin havainnoimalla ja haastattelemalla lapsia, ja se analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lapsen itsenäisyys ilmenee lapsen itsenäisenä toimintana, oman toiminnan ohjaamisena ja säätelynä sekä riippuvuutena aikuisesta. Lapset kokivat toimivansa ja ajattelevansa itsenäisesti, mutta he toivat esille, että aikuisilla on myös merkitystä heidän itsenäisyydellensä. He kokivat, että aikuiset voivat tukea heidän itsenäisyyttään, esimerkiksi opettamalla heille uusia asioita. Toisaalta lapset kertoivat, että aikuiset voivat myös säädellä heidän itsenäisyyttään erilaisten sääntöjen ja päätösten kautta. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta itsenäisyyden näyttäytyvän lasten keskuudessa hyvin moninaisena ilmiönä. Lapsille oleellista oli saada tehdä asioita omien taitotasojensa mukaisesti sekä haastaa itseään kehittääkseen omaa itsenäisyyttään. Samalla kuitenkin he tarvitsivat aikuisen tukea ja läheisyyttä. Tutkimustulokset osoittivatkin itsenäisyyden ja riippuvaisuuden vuorottelun lasten arjessa. | fi |
dc.format.extent | 99 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | "Ei tartte ku mä osaan itteki" : lasten kokemuksia itsenäisyydestä ja tuen tarpeesta varhaiskasvatuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906103102 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | itsenäisyys (yksilöt) | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |