dc.contributor.advisor | Mäntylä, Katja | |
dc.contributor.author | Lehtimäki, Hanna | |
dc.date.accessioned | 2019-06-10T06:48:21Z | |
dc.date.available | 2019-06-10T06:48:21Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64442 | |
dc.description.abstract | Maahanmuutto ja globalisaatio ovat tuoneet Suomeen viime vuosien aikana ennätysmäärän ulkomaalaisia. Tämä näkyy myös kouluissa ja mediassa, joissa maahanmuuton ongelmat ovat yleinen puheenaihe. Vähemmän puhutaan siitä, kuinka maahanmuuttajien, ja muidenkin oppilaiden, taustoja voidaan käyttää hyödyksi sen sijaan että niitä pidetään vain ongelmana. Uusi opetussuunnitelma ottaa jo paremmin huomioon maahanmuuttajaoppilaat kuin edeltäjänsä ja kannustaa opettajia hyödyntämään oppilaiden mukanaan tuomaa kielellistä ja kulttuurista rikkautta oppitunneilla. Tähän ei kuitenkaan ole juurikaan annettu apuja, sillä esimerkiksi oppikirjakustantamot ovat heränneet aiheeseen myöhään, ja opettajilla taas ei ole aikaa eikä resursseja laatia tehtäviä jotka huomioivat kaikkien oppilaiden eri kielitaidot ja taustat.
Tämä materiaalipaketti pyrkiikin aktivoimaan yläkoulun oppilaiden kielellisiä ja kulttuurisia resursseja niin, että oppilaat hyötyisivät jo olemassa olevista tiedoistaan ja taidoistaan, eikä niitä vain sysättäisi sivuun. Tästä on hyötyä kaikille oppilaille, ei vain maahanmuuttajille. Materiaalipaketti johdattelee oppilaat käyttämään tietotaitojaan kommunikatiivisten tehtävien kautta, sillä kommunikaatio on tärkeä osa kieltenopetusta, uutta opetussuunnitelmaa sekä Eurooppalaista viitekehystä. Samalla kun oppilaat kommunikoivat englanniksi, he vahvistavat omaa kielellistä ja kulttuurista osaamistaan, mistä on hyötyä koulun ulkopuolellakin.
Materiaalipaketti sisältää 22 tehtävää, joita voi käyttää joko kokonaisen kurssin materiaalina tai yksittäisinä tehtävinä. Jokaiseen tehtävään kuuluu kahdet eri ohjeet. Ensimmäinen ohje on yleinen ohje, jonka mukaan tehtävä tehdään, mikäli mahdollista. Tämä ei kuitenkaan ole välttämätöntä, sillä toinen ohje on helpotettu, valmiiksi eriytetty versio ensimmäisestä. Eriyttäminen on tehty joko antamalla yksinkertaisemmat ohjeet tai muokkaamalla koko tehtävää helpommaksi. Ohjeiden jälkeen oppilaille on vielä lisäkysymyksiä, jotka ohjaavat heitä edelleen miettimään maailman kieli- ja kulttuurieroja. Tehtävien teemat ovat tapahtumia joita nuoret saattavat kohdata, ja tehtäviin vaaditaan usein vain internetyhteys ja muistiinpanovälineet. Oppilaita aktivoidaan mahdollisimman paljon, esimerkiksi ohjeistamalla heitä etsimään itse internetistä tietoa sen sijaan että tehtävissä olisi aina valmis materiaali jonka pohjalta toimia. | fi |
dc.format.extent | 85 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | language repertoires | |
dc.subject.other | linguistic repertoires | |
dc.subject.other | communication | |
dc.subject.other | cultural awareness | |
dc.subject.other | material package | |
dc.title | Utilizing our language repertoires : a resource package for lower secondary school English lessons for classrooms with migrant students | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906103082 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | kieli ja kielet | |
dc.subject.yso | kieli | |
dc.subject.yso | äidinkieli | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | kielellinen tietoisuus | |
dc.subject.yso | languages | |
dc.subject.yso | language | |
dc.subject.yso | mother tongue | |
dc.subject.yso | multilingualism | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | language awareness | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |