Ammattilaisten lähisuhdeväkivallan kohtaamiseen liittyvien tunteiden yhteys väkivallan kokijalle, tekijälle ja ammattilaisille rakennettuun toimijuuteen
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielmassa aiheena on sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten sekä poliisien lähisuhdeväkivallan kohtaamiseen liittyvät tunteet sekä väkivallan kokijan, tekijän ja ammattilaisten toimijuus. Tutkielmassa kysytään, miten ammattilaisten kuvaamat lähisuhdeväkivallan kohtaamiseen liittyvät tunteet ovat yhteydessä väkivallan kokijalle, tekijälle ja ammattilaisille rakennettuun toimijuuteen. Tutkimusaineisto on kerätty osana Jyväskylän yliopiston, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Poliisiammattikorkeakoulun EU-rahoitteista yhteishanketta Enhancing Professional Skills and Raising Awareness on Domestic Violence, Violence against Women and Shelter Services (EPRAS). Aineisto koostui 16:sta fokusryhmähaastattelusta. Analysointimenetelmänä oli aineistolähtöinen diskurssianalyysi ja apuna käytettiin positiointiteoriaa. Positiointi tarkoittaa diskursiivista prosessia, jossa toisille henkilöille annetaan tai itselle otetaan rooleja sekä asetetaan toinen tai itse johonkin asemaan. Tunteita tutkittiin tarkastelemalla ammattilaisten tuottamista diskursseista kohtia, joissa he kuvaavat lähisuhdeväkivallan kohtaamisen herättämiä tunteita. Väkivallan kokijan, tekijän ja ammattilaisten toimijuuksia tarkasteltiin subjektipositioilla, joita ammattilaiset tuottamissaan diskursseissa rakensivat. Toimijuudella tarkoitettiin diskursseissa rakentuvia henkilön mahdollisuuksia toimia sekä muuttaa tapahtumia, ja sen nähtiin sisältävän vallan sekä vastuun teoista. Tutkimus tuotti tulokseksi kymmenen positiota, joista väkivallan kokijalle muodostui kaksi, tekijälle yksi, muille ammattilaisille kaksi sekä ammattilaisille itselleen kolme. Kaksi positiota oli useamman toimijan yhteisiä positioita. Positiot sisälsivät sekä olemassa olevat toimijuudet että toimijuudet, joita ammattilaiset odottivat position kohteelta. Usein nämä toimijuudet olivat ristiriidassa keskenään siten, että olemassa oleva toimijuus oli passiivista, mutta odotettu toimijuus oli aktiivista. Kolmessa positiossa olemassa oleva ja odotettu toimijuus olivat molemmat aktiivisia. Näistä kahteen positioon oli yhteydessä positiivisia tunteita. Muihin kahdeksaan positioon oli yhteydessä monenlaisia negatiivisia tunteita.
...
In this Master’s thesis the subject is the social and health care professionals’ and police officers’
emotions toward encountering intimate partner violence and agency of the victim, perpetrator and
professionals. This thesis asks how professionals’ emotions related to encountering intimate partner
violence are connected to the agency of the victim, perpetrator and professionals.
The data of this thesis has been collected as a part of University of Jyväskylä’s, National Institute
For Health And Welfare’s and Police University College’s EU-funded joint project named Enhancing
Professional Skills and Raising Awareness on Domestic Violence, Violence against Women and
Shelter Services (EPRAS). The data consist 16 focus croup interviews.
The analyzing method was data-driven discourse analysis and position theory was used as an aid.
Positioning means discursive process in which one gives roles to other people or takes roles to self
and sets others and self in some position. Emotions were studied by examining the discourses
produced by professionals in which they described the emotions related to encountering intimate
partner violence. The agencies of the victim, perpetrator and professionals were examined with
subject positions that the professionals constructed in their discursions. Agency was meant as a
persons possibilities to act and change events that are constructed in discourses, and it was seen to
include both power and responsibility for the actions.
The study produced ten positions, of which victim formed two, the perpetrator formed one, other
professionals formed two and the professionals themselves formed three. Two of the positions were
shared positions between agencies. The positions included both existing agencies, and agencies that
the professionals expected from the positions target. Often these agencies were in conflict with each
other, so that the existing agency was passive, but the expected agency was active. In three positions
the existing and expected agencies were both active. Out of these, two positions were associated with
positive emotions. The other eight positions were accociated with different kinds of negative
emotions.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pariterapian soveltaminen lähisuhdeväkivallan hoidossa : kehysanalyysi työntekijöiden näkökulmasta
Juntunen, Jenni (2011)Tutkimuksessa selvitettiin kolmen eri sosiaali- ja terveydenhuollon organisaation työntekijöiden näkökulmia pariterapian soveltamisesta lähisuhdeväkivallan hoidossa. Tutkimusmenetelmänä oli Erving Goffmanin (1986) ... -
Nuoren toimijuus vanhempien päihdeongelman ja lähisuhdeväkivallan läheisyydessä : modaliteettianalyysi nuorten kirjoituksista Varjomaailma -internetsivustolla
Taskinen, Anna (2016)Pro Gradu – tutkielmassa tarkastellaan lähisuhdeväkivaltaa sellaisissa perheissä, joiden vanhemmilla on päihdeongelma. Tutkimuksen kohteena on lähisuhdeväkivallalle kotonaan altistuneiden lasten ja nuorten toimijuus. ... -
Korkeakouluopiskelijoiden opiskeluun liittyvien myönteisten ja kielteisten tunteiden sekä sisäisen ja ulkoisen motivaation päivittäinen dynamiikka
Mäkinen, Maria (2010)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ensimmäisen vuoden korkeakouluopiskelijoiden sisäisen ja ulkoisen motivaation sekä myönteisten ja kielteisten opiskeluun liittyvien tunteiden dynamiikkaa päivittäisellä tasolla. ... -
Ensimmäisen luokan oppilaiden kouluun ja matematiikkaan liittyvien tunteiden sekä varhaisten matemaattisten taitojen väliset yhteydet
Malkki, Heidi (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ekaluokkalaisten kouluun sekä matematiikkaan liittyviä tunteita sekä näiden tunteiden yhteyttä varhaisiin matemaattisiin taitoihin. Lisäksi tarkasteltiin, löytyykö tuloksista ... -
Tunneintervention yhteys ammatilliseen toimijuuteen ja psykologiseen turvallisuuteen
Lindberg, Heidi (2020)Tutkielmassa tarkasteltiin teknisen alan henkilöstön arvioita omasta ammatillisesta toimijuudestaan sekä psykologisesta turvallisuudesta. Lisäksi tutkittiin sitä, eroavatko arviot tunneinterventioon osallistuneilla ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.