Show simple item record

dc.contributor.authorSyrjälä, Maya
dc.date.accessioned2019-06-06T09:23:24Z
dc.date.available2019-06-06T09:23:24Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64404
dc.description.abstractTutkielma liittyy Jyväskylän taidemuseon vuonna 2019 avautuvaan näyttelyyn Miltä näyttää aika?, jossa esitellään taidetta pääosin Jyväskylän kaupungin kokoelmista. Tutkielman aiheena ovat 1980-luvun taidegrafiikan muutokset, joita tarkastellaan kolmesta näkökulmasta: Jyväskylän grafiikan paja taideinstituutiona ja toimintaympäristönä, taidegrafiikan menetelmät ja tyyli, sekä 80-luvusta muodostetut tarinat. Tutkielmassa käsitellään muutosten eri puolia. Mitä muutoksen taustalla on? Mikä muuttui? Miten muutokset jäsentyvät ajan kuvaksi? Ensimmäisessä käsittelyluvussa tarkastellaan Jyväskylän grafiikan pajan viitekehyksessä pajaan läheisesti liittyviä kansainvälisen toiminnan lisääntymistä, kurssitoimintaa ja läänintaiteilijajärjestelmää, ja niiden vaikutuksia vuosikymmenen taidegrafiikkaan. Vastauksia tutkimuskysymyksiin etsitään läänintaiteilijoiden toimintakertomuksista ja taiteilijahaastatteluista. Taidemaailman tekijöiden ja grafiikan pajan toiminnan käsittely muodostavat tutkielman taustan. Kolmannessa luvussa lähestytään grafiikan menetelmien ja tyylin käsitteen avulla aikakauden visuaalisuutta. Menetelmällisiä muutoksia ja niin sanottua vuosikymmenen tyyliä tarkastellaan erikseen ja yhdessä, ja lopuksi kuvaparien avulla. Taiteilijoiden haastattelut, Jyväskylän grafiikan pajan toimintaan liittyvät muut arkistolähteet ja Jyväskylän taidemuseon kokoelmissa olevat teokset valaisevat menetelmällisiä muutoksia. Viimeisessä luvussa vuosikymmenen tarkastelu historiantutkimuksen näkökulmasta palauttaa aiheen kokoelmanäyttelyyn, joka on sellaisenaan taidehistoriallinen tulkinta ja tarina ajasta. Jyväkylän grafiikan paja näyttää olleen 80-luvulla ympäristö, jossa taidemaailman institutionaaliset toiminnot yhdistyivät taiteen käytäntöihin. Paja oli merkityksellinen menetelmien oppimisen ja verkostoitumisen paikka. Menetelmien runsastuminen lisäsi yksilöllisen ilmaisun mahdollisuuksia, minkä seurauksena rajanveto taiteenlajien välillä alkoi menettää merkitystään. 80-luvun ilmaisun ristiriitaisuus näkyy vuosikymmenen tulkinnoissa, joissa taiteen hämmästyttävä monennäköisyys ja silti tunnistettava tyyli vuorottelevat.fi
dc.format.extent90
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertaidegrafiikka
dc.subject.othergrafiikan menetelmät
dc.subject.other1980-luku
dc.titleTaidegrafiikan 80-luku
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906063049
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTaidehistoriafi
dc.contributor.oppiaineArt Historyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi310
dc.subject.ysografiikka
dc.subject.ysotaiteet
dc.subject.ysotaide
dc.subject.ysotaiteilijat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record