dc.contributor.author | Syrjälä, Maya | |
dc.date.accessioned | 2019-06-06T09:23:24Z | |
dc.date.available | 2019-06-06T09:23:24Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64404 | |
dc.description.abstract | Tutkielma liittyy Jyväskylän taidemuseon vuonna 2019 avautuvaan näyttelyyn Miltä näyttää aika?, jossa esitellään taidetta pääosin Jyväskylän kaupungin kokoelmista. Tutkielman aiheena ovat 1980-luvun taidegrafiikan muutokset, joita tarkastellaan kolmesta näkökulmasta: Jyväskylän grafiikan paja taideinstituutiona ja toimintaympäristönä, taidegrafiikan menetelmät ja tyyli, sekä 80-luvusta muodostetut tarinat. Tutkielmassa käsitellään muutosten eri puolia. Mitä muutoksen taustalla on? Mikä muuttui? Miten muutokset jäsentyvät ajan kuvaksi?
Ensimmäisessä käsittelyluvussa tarkastellaan Jyväskylän grafiikan pajan viitekehyksessä pajaan läheisesti liittyviä kansainvälisen toiminnan lisääntymistä, kurssitoimintaa ja läänintaiteilijajärjestelmää, ja niiden vaikutuksia vuosikymmenen taidegrafiikkaan. Vastauksia tutkimuskysymyksiin etsitään läänintaiteilijoiden toimintakertomuksista ja taiteilijahaastatteluista. Taidemaailman tekijöiden ja grafiikan pajan toiminnan käsittely muodostavat tutkielman taustan.
Kolmannessa luvussa lähestytään grafiikan menetelmien ja tyylin käsitteen avulla aikakauden visuaalisuutta. Menetelmällisiä muutoksia ja niin sanottua vuosikymmenen tyyliä tarkastellaan erikseen ja yhdessä, ja lopuksi kuvaparien avulla. Taiteilijoiden haastattelut, Jyväskylän grafiikan pajan toimintaan liittyvät muut arkistolähteet ja Jyväskylän taidemuseon kokoelmissa olevat teokset valaisevat menetelmällisiä muutoksia. Viimeisessä luvussa vuosikymmenen tarkastelu historiantutkimuksen näkökulmasta palauttaa aiheen kokoelmanäyttelyyn, joka on sellaisenaan taidehistoriallinen tulkinta ja tarina ajasta.
Jyväkylän grafiikan paja näyttää olleen 80-luvulla ympäristö, jossa taidemaailman institutionaaliset toiminnot yhdistyivät taiteen käytäntöihin. Paja oli merkityksellinen menetelmien oppimisen ja verkostoitumisen paikka. Menetelmien runsastuminen lisäsi yksilöllisen ilmaisun mahdollisuuksia, minkä seurauksena rajanveto taiteenlajien välillä alkoi menettää merkitystään. 80-luvun ilmaisun ristiriitaisuus näkyy vuosikymmenen tulkinnoissa, joissa taiteen hämmästyttävä monennäköisyys ja silti tunnistettava tyyli vuorottelevat. | fi |
dc.format.extent | 90 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | taidegrafiikka | |
dc.subject.other | grafiikan menetelmät | |
dc.subject.other | 1980-luku | |
dc.title | Taidegrafiikan 80-luku | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906063049 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Taidehistoria | fi |
dc.contributor.oppiaine | Art History | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 310 | |
dc.subject.yso | grafiikka | |
dc.subject.yso | taiteet | |
dc.subject.yso | taide | |
dc.subject.yso | taiteilijat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |