dc.contributor.author | Savolainen, Amanda | |
dc.date.accessioned | 2019-06-06T08:59:01Z | |
dc.date.available | 2019-06-06T08:59:01Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64401 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajauksen piirissä olevien lasten näkemyksiä päiväkotiarjestaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lapset kuvaavat päiväkodissa olemista suhteessa kotona olemiseen. Lisäksi selvitettiin asioita, jotka ovat päiväkodissa lasten näkemysten perusteella mukavia ja toisaalta ikäviä. Näkökulmana tutkimuksessa oli lasten hyvinvointi, ja sen kuvaajina käytettiin vertaissuhteiden ja osallisuuden ulottuvuuksia. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, ja se asettui lapsinäkökulmaisen tutkimuksen kenttään. Se kytkeytyi tematiikaltaan suomalaiseen monimenetelmäiseen CHILDCARE-tutkimushankkeeseen. Tutkimus toteutettiin yhdessä keskisuomalaisessa kunnassa marraskuun 2018 ja tammikuun 2019 välisenä aikana. Aineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä 3-6-vuotiasta subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajauksen piiriin kuuluvaa lasta. Haastatteluiden ja aineiston analyysin tukena oli lasten päiväkotiarjesta ottamia valokuvia. Aineisto analysoitiin diskurssianalyysin ja sisällönanalyysin keinoin. Tutkimus osoitti, että lapset hahmottivat hyvin päiväkodissa ja kotona olemisen jaksottaisuutta. Syyt subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajauksen taustalla olivat suurimmalle osalle heistä epäselviä. Suurin osa lapsista ei osoittanut harmistuneisuutta mahdollisuudesta viettää päiväkodissa vähemmän aikaa subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajauksen takia. Lasten kuvaukset kotona olemisesta suhteessa päiväkodissa olemiseen vaihtelivat sukupuolen mukaan. Tyttöjen ilmaisuista välittyi tyytyväisyys omaan nykytilanteeseen, kun taas poikien ilmaisuissa erityisesti kotona oleminen näyttäytyi merkityksellisenä. Merkityksellisimmiksi päiväkodin mukaviksi asioiksi osoittautuivat lasten vertaissuhteet, leikkiminen sekä päiväkodin mieluisat tilat ja paikat. Osallisuuden näkökulmasta ikäviä asioita päiväkodissa olivat muun muassa lasten toimintaa rajoittavat säännöt, heidän saavuttamattomissaan olevat lelut ja välineet sekä pienryhmätoiminta. | fi |
dc.format.extent | 95 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | subjektiivinen varhaiskasvatusoikeus | |
dc.subject.other | lapsinäkökulmainen tutkimus | |
dc.title | Subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajauksen piirissä olevien lasten näkemyksiä päiväkotiarjestaan | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906063019 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | lasten oikeudet | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | vertaissuhteet | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |