"Hausfrau zu sein, ist das schlimmste, was ich mir vorstellen kann" : Das Bild der Hausfrauenrolle aus der Sicht von deutschen und finnischen Universitätsstudentinnen
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Naisen asema on herättänyt paljon keskustelua vuosikymmenten ajan. Naisen rooli ja asema perheessä ovat kokeneet vuosisatojen saatossa suuria muutoksia sekä Saksassa että Suomessa. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen naisen aseman ja kotiäitiyden kehitystä molemmissa maissa, sekä tutkin, millaisia ajatuksia naispuolisilla saksalaisilla ja suomalaisilla opiskelijoilla on kotiäitiyteen liittyen. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, eroavatko saksalaisten ja suomalaisten opiskelijoiden näkemyksiin kotiäitiydestä toisistaan, sekä selvittää, mitkä syyt ovat johtaneet mahdollisiin erilaisiin näkemyksiin.
Kandidaatintutkielman teoriaosuudessa tarkastelen kotiäitiyden ja laajemmin naisen aseman historiaa Saksassa ja Suomessa 1800-luvulta aina nykypäivään saakka.
Tutkielmaa varten toteutin verkkotutkimuskyselyn saksalaisille ja suomalaisille yliopisto-opiskelijoille. Vastauksista ilmeni, että opiskelijat olivat pääosin samaa mieltä kotiäiti -käsitteen vanhanaikaisuudesta. Käsityksissä oli kuitenkin havaittavissa maakohtaisia eroja etenkin kysyttäessä ulkoisista paineista lastenhoidon järjestämisessä, sekä mahdollisesta tulevaisuudesta kotiäitinä.
Tutkimukseni mukaan suomalaiset opiskelijat suhtautuivat kotiäitiyteen jonkin verran neutraalimmin kuin saksalaiset opiskelijat ja kokivat, että heillä oli tulevaisuudessa mahdollisuus valita itse, ilman suuria ulkoisia paineita, ryhtyvätkö he kotiäidiksi. Huomattavan moni saksalainen vastaaja oli lapsuudessa viettänyt useamman vuoden kotona äitinsä kanssa, mutta koki silti, ettei itse pystyisi kuvitella tulevaisuutta kotiäitinä. Näkemyksiin saattaa vaikuttaa maiden erilaiset historiat: Saksassa naisten perinteinen rooli kotiäitinä on saanut jalansijaa vielä 1900-luvun loppupuolella, kun taas Suomessa naiset ovat jo varhaisessa vaiheessa astuneet työelämään ja ansiotyöhön.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Anglizismen und ihre Integration in die deutschen Sprache im Verleich mit der f innischen Sprache : am Beispiel der deutschen und finnischen Jugenszeitschriften
Huczkowski, Anne; Pekkola, Kaisa (2001) -
"Wer das liest ist doof" : die Textkompetenz in einem finnischen und in einem deutschen Lehrwerk der Muttersprache
Jääskeläinen, Elina (2017)Tämän kahden oppiaineen (saksan ja suomen) tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia tekstitaitokäsityksiä on esillä suomalaisessa ja saksalaisessa lukiotason äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjassa. Huoli nuorten ... -
Sprachliche Identitäten der finnischen Studenten : Erfahrungen über die Bedeutung der deutschen, der schwedischen und der englischen Sprache für die Identität
Varvikko, Hanna (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kieli-identiteettejä suomalaisilla yliopisto-opiskelijoilla liittyy eri vieraisiin kieliin. Tutkimuksessa tarkasteltiin saksan, ruotsin ja englannin kielten merkityksiä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.