dc.contributor.advisor | Liinamaa, Tarja | |
dc.contributor.author | Kemppainen, Kaisa | |
dc.date.accessioned | 2019-06-04T12:21:08Z | |
dc.date.available | 2019-06-04T12:21:08Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64336 | |
dc.description.abstract | Tutkin varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä varhaiskasvatusalaa koskevista säädöksistä eli varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, varhaiskasvatus- laista ja työehtosopimuksista, ja niiden vaikutuksesta varhaiskasvatuksen opettajan ammatti-identiteettiin. Tutkimuksessa tarkastellaan myös työyhteisön suhtautumista säädöksiin ja varhaiskasvatuksenopettajan muuttuneeseen identiteettiin.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta koulutustaustaltaan kasvatustieteen kandidaattia tai maisteria olevaa varhaiskasvatuksenopettajaa kunnallisissa ja yksityisissä päiväkodeissa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimuksen perusteella varhaiskasvatuksen opettajat ovat suhtautuneet varhaiskasvatusalaa koskeviin säädöksiin melko positiivisesti, kun taas työyhteisöissä vastaanotto on ollut ristiriitaisempi. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet on nähty pääosin hyvinä ja onnistuneina, mutta varhaiskasvatuslaki ja työehtosopimukset ovat jakaneet mielipiteitä. Säädösten vaikutukset varhaiskasvatuksen opettajien ammatti-identiteettiin ovat olleet paikoin merkittävämpiä ja paikoin hillitympiä, mutta pääosin positiivisia. Työyhteisön kontekstissa vaikutukset ovat osin olleet negatiivissävytteisiä.
Tuloksista voi päätellä, että varhaiskasvatuslaki, varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja työehtosopimukset ovat olleet merkittäviä sekä varhaiskasvatuksen opettajille että koko varhaiskasvatusalalle. Kyseiset säädökset ovat olleet sisällöllisesti suhteellisen onnistuneita ja vievät varhaiskasvatusalaa kehityksessä ja arvostuksessa eteenpäin, mutta resurssit eivät aina kohtaa vaatimustason kanssa. | fi |
dc.format.extent | 56 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | varhaiskasvatuksen opettaja | |
dc.subject.other | varhaiskasvatussuunnitelman perusteet | |
dc.title | Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä varhaiskasvatusalaa koskevista säädöksistä ja niiden vaikutuksesta ammatti-identiteettiin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906042947 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | työehtosopimukset | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatuslaki | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | työyhteisöt | |
dc.subject.yso | ammatti-identiteetti | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |