Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKuronen, Mikko
dc.contributor.authorBorén, Kaisa
dc.date.accessioned2019-06-04T12:09:01Z
dc.date.available2019-06-04T12:09:01Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64332
dc.description.abstractNykymaailmassa kulttuurien välinen kohtaaminen on yhä enemmän arkipäivää. Kieltenopetuksen tavoitteena on jo pitkään ollut edistää viestinnällisten taitojen lisäksi kulttuurien välistä ymmärrystä. Tämän tutkielman tavoitteena oli kartoittaa tulevien ruotsin opettajien ajatuksia siitä, millainen rooli kulttuurilla on yleisesti kieltenopetuksessa sekä erityisesti ruotsin kielen opetuksessa. Samanaikaisesti tutkimuksessa tarkasteltiin tulevien ruotsin opettajien käsityksiä kulttuurista käsitteenä ja millä tavalla he kokevat omat valmiutensa opettaa ruotsin kieleen liittyvää kulttuuria. Tutkimukseen osallistui yhteensä neljä tulevaa ruotsin kielen opettajaa. Aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla ja analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin teemoittelemalla. Tulokset osoittavat, että kulttuuri on hyvin monimerkityksinen ja kattava käsite, jolle on vaikea antaa tarkkaa määritelmää. Tutkimukseen osallistuvat yhdistivät kulttuurin pääasiassa ihmisten elämäntapaan ja populaarikulttuuriin (mm. musiikki, elokuvat ja televisio). Ruotsin kieleen liittyvä kulttuuri yhdistettiin pääosin Ruotsin kulttuuriin, mutta myös suomenruotsalaisella kulttuurilla mainittiin olevan omia kulttuurisia piirteitä. Kulttuurin opetus osana kieltenopetusta koettiin yksimielisesti erittäin tärkeäksi, sillä sen katsottiin tekevän oppimisesta mielenkiintoisempaa ja merkityksellisempää. Opettajaopiskelijoiden mielestä kulttuurintuntemus auttaa ymmärtämään paremmin esimerkiksi vieraskielisten sanojen alkuperää tai ihmisten käyttäytymistä eri tilanteissa. Tulevat ruotsin opettajat pitivät omia kulttuuritaitojaan varsin hyvinä. Ruotsin kieleen liittyvää kulttuurintuntemusta pidettiin yllä mm. lukemalla uutisia, kuuntelemalla musiikkia sekä katsomalla tv-sarjoja ja elokuvia.fi
dc.format.extent45
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosv
dc.subject.othersvenska
dc.subject.otherspråkinlärning
dc.subject.otherinterkulturell kommunikation
dc.subject.otherkulturkompetens
dc.titleBlivande svensklärares tankar om kulturundervisning
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906042940
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysokulttuuriosaaminen
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysokulttuuri
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot