dc.contributor.advisor | Kuronen, Mikko | |
dc.contributor.author | Borén, Kaisa | |
dc.date.accessioned | 2019-06-04T12:09:01Z | |
dc.date.available | 2019-06-04T12:09:01Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64332 | |
dc.description.abstract | Nykymaailmassa kulttuurien välinen kohtaaminen on yhä enemmän arkipäivää. Kieltenopetuksen tavoitteena on jo pitkään ollut edistää viestinnällisten taitojen lisäksi kulttuurien välistä ymmärrystä. Tämän tutkielman tavoitteena oli kartoittaa tulevien ruotsin opettajien ajatuksia siitä, millainen rooli kulttuurilla on yleisesti kieltenopetuksessa sekä erityisesti ruotsin kielen opetuksessa. Samanaikaisesti tutkimuksessa tarkasteltiin tulevien ruotsin opettajien käsityksiä kulttuurista käsitteenä ja millä tavalla he kokevat omat valmiutensa opettaa ruotsin kieleen liittyvää kulttuuria. Tutkimukseen osallistui yhteensä neljä tulevaa ruotsin kielen opettajaa. Aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla ja analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin teemoittelemalla.
Tulokset osoittavat, että kulttuuri on hyvin monimerkityksinen ja kattava käsite, jolle on vaikea antaa tarkkaa määritelmää. Tutkimukseen osallistuvat yhdistivät kulttuurin pääasiassa ihmisten elämäntapaan ja populaarikulttuuriin (mm. musiikki, elokuvat ja televisio). Ruotsin kieleen liittyvä kulttuuri yhdistettiin pääosin Ruotsin kulttuuriin, mutta myös suomenruotsalaisella kulttuurilla mainittiin olevan omia kulttuurisia piirteitä. Kulttuurin opetus osana kieltenopetusta koettiin yksimielisesti erittäin tärkeäksi, sillä sen katsottiin tekevän oppimisesta mielenkiintoisempaa ja merkityksellisempää. Opettajaopiskelijoiden mielestä kulttuurintuntemus auttaa ymmärtämään paremmin esimerkiksi vieraskielisten sanojen alkuperää tai ihmisten käyttäytymistä eri tilanteissa. Tulevat ruotsin opettajat pitivät omia kulttuuritaitojaan varsin hyvinä. Ruotsin kieleen liittyvää kulttuurintuntemusta pidettiin yllä mm. lukemalla uutisia, kuuntelemalla musiikkia sekä katsomalla tv-sarjoja ja elokuvia. | fi |
dc.format.extent | 45 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | svenska | |
dc.subject.other | språkinlärning | |
dc.subject.other | interkulturell kommunikation | |
dc.subject.other | kulturkompetens | |
dc.title | Blivande svensklärares tankar om kulturundervisning | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906042940 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 306 | |
dc.subject.yso | kulttuuriosaaminen | |
dc.subject.yso | ruotsin kieli | |
dc.subject.yso | kulttuuri | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | kieltenopettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |