dc.contributor.advisor | McCambridge, Laura | |
dc.contributor.author | Tikkanen, Sami | |
dc.date.accessioned | 2019-05-27T08:59:18Z | |
dc.date.available | 2019-05-27T08:59:18Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64203 | |
dc.description.abstract | Videopelien pelaaminen on kasvattanut suosiotaan räjähdysmäisesti viime vuosikymmenen aikana. Tämä ilmiö näkyy myös kilpailullisen videopelaamisen eli e-urheilun menestyksessä, mikä on noussut uutisten otsikoihin. Suuresta suosiosta huolimatta, videopeleihin ja niiden pelaajiin kohdistuvat asenteet ovat usein negatiivisia ja harhaanjohtavia. Tämä heijastuu videopelaamisen mediarepresentaatioissa, jotka aiempien tutkimusten mukaan perustuvat usein stereotyyppimäisiin yleistyksiin. Median kuvaukset videopeleistä ja pelaajista vaikuttavat siihen, miten videopelaajat rakentavat identiteettiään.
Tämä tutkielma tarkastelee videopelaamisen ja -pelaajien representaatioita e-urheilua koskevissa verk-kouutisartikkeleissa. Aineistona on käytetty kolmen sanomalehden, Guardian, Los Angeles Times ja The Sun, verkkouutisia. Tutkielmani tarkastelee näissä luotuja representaatioita hyödyntäen kriittistä diskurssianalyysiä. Vertaan tuloksiani aiempiin tutkimuksiin saadakseni selville vahvistavatko vai haastavatko nämä representaatiot aiempia vallalla olevia käsityksiä videopelaamisesta ja -pelaajista.
Tutkielmassani selvisi, että sanomalehtien kuvakset sekä vahvistivat että haastoivat vallalla olevia kä-sityksiä videopelaamisesta ja -pelaajista. Valtaosa kuvauksista keskittyi e-urheilun ja perinteisen urheilun samankaltaisuuteen sekä alan taloudelliseen menestykseen ja potentiaaliin. Osa representaatioista kuvasi e-urheilun uhkana perinteiselle urheilulle sekä terveyttä vaarantavana. | fi |
dc.format.extent | 21 | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | critical discourse analysis | |
dc.subject.other | media discourse | |
dc.subject.other | representation | |
dc.subject.other | esports | |
dc.title | From basements to stadiums : representations of esports in online newspapers | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905272811 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | elektroninen urheilu | |
dc.subject.yso | representaatio | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | pelitutkimus | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | electronic sports | |
dc.subject.yso | representation (mental objects) | |
dc.subject.yso | video games | |
dc.subject.yso | game research | |
dc.subject.yso | digital games | |