Show simple item record

dc.contributor.advisorLeppänen, Sirpa
dc.contributor.authorNihtilä, Pauliina
dc.date.accessioned2019-05-27T07:36:53Z
dc.date.available2019-05-27T07:36:53Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64196
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten yhteisöllisyys ilmenee videopelifaneille suunnatulla internetsivustolla julkaistuissa teksteissä. Taustatieto rakentui useiden tutkijoiden esittämistä virtuaaliyhteisöjen ja samankaltaisten käsitteiden määritelmistä, faniyhteisöjen ja pelaajien tutkimuksesta, sekä tietokonevälitteistä viestintää käsittelevästä kirjallisuudesta. Aineisto koostui Zelda Universe -videopelisivustolla julkaistuista artikkeleista ja niiden kommenteista. Tekstit käsittelivät The Legend of Zelda -pelisarjan tarustoon ja pelimekaniikkoihin liittyviä aiheita, joista monet ovat olleet fanien keskusteluissa kestosuosikkeja. Aineistoa tutkittiin hyödyntäen tietokonevälitteisen diskurssin analyysiä (’computer-mediated discourse analysis’). Analyysissa tarkasteltiin tekstien piirteitä Herringin viiden tason luokittelua mukaillen: rakenne, merkityssisältö, vuorovaikutus, sosiaaliset käytänteet ja multimodaalisuus. Tuloksia vertailtiin virtuaaliyhteisöjen määritelmiin. Sivusto osoittautui selkeästi kiinnostuspohjaiseksi yhteisöksi, johon niin kommentoijat kuin vakiokirjoittajatkin kerääntyivät jaetun harrastuksen eivätkä ihmissuhteiden vuoksi. Vuorovaikutuksen taustalla näkyivät oletukset jaetusta pelitietoudesta ja implisiittisistä käytössäännöistä. Sivustolla korostui analyyttisen ja avoimen argumentoivan keskustelun arvostus; osallistujat ilmaisivat tukea ja vastaväitteitä muiden teksteihin vapaasti, ja pelisarjan kehityksestä esitettiin vahvoja mielipiteitä. Tutkimukselle haasteita loivat virtuaalisen materiaalin muuttuvuus sekä aineiston rajaaminen. Tuloksia tulkitessa on huomioitava, ettei aineisto sisältänyt jäsenille osoitettuja kyselyitä näkökulmista yhteisöön. Lisää saman aihepiirin tutkimuksia voitaisiinkin toteuttaa keskittyen sivustojen käyttäjien haastatteluihin; havainnoivista ja etnografisemmista lähestymistavoista saadut tiedot täydentävät toisiaan.fi
dc.format.extent85
dc.language.isoen
dc.subject.othervirtual community
dc.subject.othercomputer-mediated discourse analysis
dc.subject.othervideo games
dc.title“The Zelda we have in our hearts” : virtual community on a video game fansite
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905272806
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysoverkkoyhteisöt
dc.subject.ysoyhteisöllisyys
dc.subject.ysovideo games
dc.subject.ysoonline communities
dc.subject.ysocommunality


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record